Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Първият BG анимационен сериал тръгва с пари на зрителите

B необятен планински свят, където стари духове бродят из горите и кукерските бойци защитават хората от злото, срещаме Вихра. Тя е 14-годишно упорито момиче, чиято коса е облак и се променя според настроението й.
"Трудно е да скриеш емоциите си, когато от косата ти вали!" Това е началото на историята на "Златната ябълка" - първият български фентъзи анимационен сериал с елементи от националния ни фолклор. Приключенията на Вихра се развиват в красиво нарисуван свят, пълен с духове, самодиви, караконджули и други мистични същества от народните ни приказки. Целта на Вихра и нейните приятели е да намерят златната ябълка, която да спре враждата между хората и духовете и да донесе мир в земите им.
А целта на създателите на идеята е
да успеят да създадат уникален сериал,
който да стане популярен сред малки и големи из целия свят. Зад тях вече стои готов сценарий за първия сезон на сериала. Ще трябват обаче доста пари, за да се осъществи тази идея. Авторите й ще търсят помощ не от мастити продуценти или олигарси, а от обикновените хора. В България все по-голяма енергия набират платформи, които помагат за събирането на средства от интернет потребителите.
За какво точно става дума? Имаш страхотен творчески проект, но не ти достигат парите да го осъществиш. Специално разработени интернет платформи ти позволяват да представиш своята идея пред целия свят и да помолиш за помощ. Хората могат да дарят пет лева или пет хиляди, ако са достатъчно впечатлени. Точно по този път тръгват наши студенти, които събират огромна сума пари за своя нов вид колело. Актрисата Луиза Григорова и колегите й пък се нуждаят от почти 2 млн. долара за производството на екшън-трилър. Някои идеи наистина се харесват на американци, французи или южноафриканци и те даряват. Други се провалят и отиват в кошчето за боклук.
"Златната ябълка" има всички шансове да е сред успешните експерименти. Идеята за сериала хрумва на младия аниматор Димитър Петров, докато работи за едно от най-големите студия за анимационни филми "Картууннетуърк", Димитър решава, че анимацията е един от най-добрите начини светът да научи за българския национален фолклор. Връща се у нас, където започва да посвещава цялото си свободно време на създаването на историята и рисунките за сериала. С него работи и продуцентът Елена Рапонджиева.
Двамата събират около себе си впечатляващ екип от млади специалисти. Повечето от тях са българи, чиято работа е разпръсната из целия свят. Затова и студиото, което работи върху сериала, е "в облака". Авторите на "Златната ябълка" комуникират единствено онлайн.
Помощта идва от САЩ, Германия, Гърция и Великобритания, като всички замесени отдават голяма част от свободното си време на този проект. Така се ражда впечатляващият свят на "Златната ябълка" със своята завладяваща история и най-важното: концептуална анимация на много високо световно ниво. Тя е вдъхновена от илюстрациите на легендата в бранша Айван Ърл. Използваната стилистика е арт-деко, но в кадрите от фентъзи страна се вижда много сериозното присъствие на българската възрожденска култура и архитектура.
Доказателството, че в идеята има хляб, идва от един от най-успелите българи аниматори - Евгени Томов. С работата си за редица "рисувани" филми той е бил номиниран за няколко престижни филмови награди, сред които и "Оскар". Оценката му за "Златната ябълка" е изключително ласкава и той уверява Елена и Димитър, че фентъзи сериалът им може да има голямо бъдеще. Остава да се реши единствено проблемът, който стои пред случването на толкова много други добри идеи - финансирането
За събирането на необходимите средства, с които да се завърши постпродукцията на сериала, екипът решава да организира кампания в сайта kickstarter.com.
Онлайн платформата предлага т.нар.
"крауд-фъндинг":
публично финансиране за добрите идеи в редица сфери като изкуство, музика, изобретателство. Механизмът на финансирането е прост, но забележително ефективен. Всяка идея е представена онлайн с описание и видео, както и най-важното - сумата, която е необходима да се събере, за да може проектът да бъде изпълнен. Потребителите на сайта имат възможност да избират размера на своя принос към каузата, която подкрепят. Разковничето е, че парите се взeмат от спонсорите само ако обявената целева сума, която се събира, е достигната. Ако подкрепата не е достатъчна - кампанията се обявява за неуспешна и никой не дава и получава пари. Ако е успешна - парите се превеждат от сметките на спонсорите. Като признание за помощта на публиката различните проекти предоставят разнообразни продукти на феновете си като уникални кадри, рекламни тениски или достъп до ексклузивно съдържание. Доста често игрите и филмите, които се финансират в kickstarter.com, предлагат името на най-големите дарители да бъде включено във финалните надписи на продукцията. Най-голямото доказателство, че тази система работи, са цифрите. От създаването си kickstarter.com е помогнал да се съберат общо над 1,7 милиарда долара.
132 проекта пък са получили от сайта по над милион долара.
"Златната ябълка" ще се превърне в кандидат да стане един от над 265 хиляди идеи, които са реализирани благодарение на спонсорство, осигурено в kickstarter.com. "Системата дава възможност на съвременния потребител да избира какво да бъде създадено. Докато големите студия и производители са склонни да дават пари единствено за идеи, които имат доказана комерсиална стойност, тук хората са тези, които дават парите. Затова и все повече концептуални, малки и чисто идеалистични идеи виждат бял свят", споделя продуцентът на сериала Елена Рапонджиева. За довършване на постпродукцията и първия епизод ще са необходими 18 000 паунда.
Това е целта първата крачка и малката цел, която от "Златната ябълка" трябва да достигнат, за да е успешна кампанията им в kickstarter.com. Планът на Елена изглежда добре премислен и сумата е напълно постижима. Стартът на набирането на средствата ще внимателно бъде подкрепен с пускането на първия трейлър на сериала. Успоредно с това планът е да се използва и голямата популярност, която той вече има сред много млади българи. Почти 10 000 човека са харесали "Златната ябълка" във фейсбук. Те трябва да се превърнат в основни посланици на идеята.
"Кампанията ни ще се казва "Сподели с приятел в чужбина". Целта ни е идеята да излезе отвъд границите на България. Трябва да достигнем до нашите сънародници там, както и до чужденците, които се интересуват от такива продукти.
Всяко споделяне ще разказва идеята на нови 200-300 човека
из целия свят.
В същото време и в сайта Кickstarter в рамките на 20 дни хора от цял свят ще разберат за нас и работата ни и дори може би ще ни помогнат. Крайната цел е да успеем да направим фентъзи анимация, която да стане известна из целия свят", споделя Елена. Затова и създателите на сериала са си поставили друга амбициозна задача: да го създават паралелно на 2 езика - български и английски.
Няколко примера от България дават основание на екипа на "Златната ябълка" за оптимизъм. По нашите географски ширини вече се разработват проекти, които са успешно финансирани от Kickstarter кампания. "Халфбайк" е един от най-интересните примери за това. Българската идея за изправен велосипед с едно колело събира почти милион долара в "крауд-фъндинг" платформата. Този уред вече се използва от САЩ до Нова Зеландия. Десетки "халфбайкове" могат да бъдат видени по улиците на София, а в момента те не могат да смогнат на поръчките, които получават за странния си велосипед. Друг успешен проект е играт Strength of the sword", за чието подобрение двама българи успяват да съберат пари. Кампанията е активна и в момента и при поставена цел в размер на 14 хиляди долара те вече са получили над 88 хиляди.
Намерението на екипа на "Златната ябълка" е да повторят тези успехи.
"Колкото повече хора ни харесат и гледат трейлъра ни или ни спонсорират, толкова по-лесно можем да искаме финансиране от голяма продуцентска къща. В момента в индустрията има голям глад за съдържание, а ние сме готови да предложим суперкачествено такова на цени чувствително по-ниски от западните. Според мен е само въпрос на време след успешната кампания продуцентски студия като "Нетфликс" или "Амазон" да купят идеята ни. Така ще привлечем още от най-добрите световни аниматори да работят за български проект", разказва представата си за добър край на проекта Елена.

Целият материал четете в хартиеното издание на "168 часа".

Коментара ()

Вашият коментар