Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Павел Васев, след като напусна НФЦ:

- Г-н Васев, за последните 2 г. в НФЦ са сменени шестима директори. Толкова неспасяемо ли е положението?
- Моята прогноза е, че ако не се направят спешно промени в Закона за филмовата индустрия и ако не се създаде изцяло нов устройствен правилник на Националния филмов център (НФЦ), на всеки 6 месеца ще има нов директор. Причината е в тежкия конфликт и несъответствие между закона и устройствения правилник, което практически фигурира в почти всички съдебни решения, произнесени по делата, водени срещу НФЦ.
- За какви несъответствия става въпрос?
- Много са - имайте предвид, че не може при закон с над 60 члена, да има устройствен правилник от 17 члена. Има твърде много големи бели полета, които въобще не са разписани. А тук все пак става дума за предоставяне на държавна помощ.
Прощавайте, но за размерите на България 14-15 милиона никак не са малко пари. По тази причина разписването на правилата е изключително важно. И това касае всички.
- Делата за злоупотреба с финансови средства ли са?
- Завеждат се за начина и размера на отпусканата държавна помощ. Има избор на финансова комисия, която се събира от всички асоциации, но един ред няма написан как точно функционира - може ли да завишава или намалява представените бюджети. Моето голямо учудване е, че колегите ми знаят за тези проблеми от години и не правят нищо това да се промени. Работих 6 месеца и на 3-ия вече предложих поправки за промяна на Закона за филмовата индустрия върху принципите, които сме говорили в НФЦ заедно с представители на асоциациите. Изведнъж, след като представих проекта, започнахме да слушаме тишината.
- Мислите ли, че тази ситуация е много удобна за тях?
- Да, но не за всички. Никога не бих си разрешил да твърдя, че всички продуценти са порочни. Тук става въпрос за отделни персони, които се чувстват по-ловко и удобно, когато няма публичност и контрол от страна на държавата, тъй като просто не е разписан в закона.
- Какви "вратички" предразполага сегашният правилник?
- Тук изобщо не става дума просто за "вратички", а за "врата" в полето. Представете си, че вашият проект получава държавна помощ от 1 млн. и към него трябва да се добавят още средства (държавата може да финансира само 80% от бюджета на филма - б.а.). Останалите пари би трябвало да са или лично участие, или друго финансиране. Така се получава, че фирми участват с по 250 хил. лв. собствени средства.
Искам да знам как една частна структура, която функционира, за да носи печалба, няма да получи и 1 стотинка от филма, въпреки че е вложила 250 хил. лв., защото той просто не се продава. Няма реализация, няма приходи...
Това е абсолютна фикция и всички го знаят и се възползват
НФЦ няма правото да контролира такъв вид проекти. Накрая се оказва така, че продуцентите снимат филмите си само и единствено с участието на държавата, без тя да може да провери дали те са изразходвани съобразно обявения проект. Единствено на предпоследния транш от парите се изисква заверен отчет от експерт счетоводител. А той прави проверка по законосъобразност, а не по целесъобразност.
- Какво би променило това?
- Представете си, че снимаме филм в центъра на София, но в проекта има обявени: наем на плаж, лодки и други неща, които са извън градската среда.
Тогава експерт счетоводителят ги заверя спокойно, защото той няма задачата да прочете сценария, да види бюджета и да направи оценката си. Той просто преценява дали има автентични документи.
- Това ли е най-масовата злоупотреба?
- Това е най-простият ход. Бил съм директор на студио за производство на филми и годишно съм изготвял около 160 бюджета. Виждайки документите, веднага мога да преценя къде се опитват да излъжат. Знам как се правят бюджети, съответно мога да извърша следното престъпно деяние, без да ме хванат:
"Ще направя проект, който да влезе в конкурс на НФЦ с най-прекрасни имена като драматург, режисьор, оператор, артисти. Ако бъда класиран, ще получа около 700 хил. лв., без да дам и 1 стр. отчет. С тези пари мога да се скрия.
Ще започнат да ме търсят из България след година, а чак след 2 г. ще ме намерят примерно на кафето в Синеморец, за да ми връчат призовка. Още 5 г. ще се съдим, защото ще си сменям адреса и това ще бави делото.
Чак след това ще успеят да установят моята вина, но ще ме накажат със сума до 5000 лв., ако съм дружество с ограничена отговорност."

За скандалите около държавните субсидии и другите проблеми в НФЦ, четете в хартиеното издание на "168 часа".

Коментара ()

Вашият коментар