Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

"Да се молим за спасението на душата на Федерико Фелини - грешник пред обществото", прочита слисан свой некролог на вратата на една църква легендарният режисьор след излизането на неговата най-емблематична творба "Сладък живот" (La dolce vita).
Италианският киномайстор променя света на седмото изкуство с творчеството си, а с филмовия си разказ за бурния нощен живот на светското общество в Рим скандализира своите съвременници. Днес лентата е сред най-великите шедьоври на кинематографията.
55 години след премиерата на култовия филм италианската продуцентска компания AMBI съобщи, че е откупила неговите права от наследниците на Фелини и ще заснеме съвременна версия.
"Отказвали сме стотици подобни предложения досега. Този път даваме зелена светлина на лентата, тъй като продуцентката Андреа Йерволино ни увери, че ще бъдат запазени основните ключови елементи и
ще се усеща духът на оригинала",
коментира племенницата на Фелини - Франческа.
По новата продукция ще работи италианският режисьор Даниел ди Лоренцо, но други имена около проекта все още не се споменават, както и датата на началото на снимките.
Филмовата класика от 1960 година проследява "сладкото приключение" на журналиста Марчело Рубини, изигран от един от най-добрите актьори на Италия, бохем и ценител на женската красота - Марчело Мастрояни. Героят му копнее за безкрайно щастие, а заедно с един папарак се впуска в разюздана веселба по време на светска оргия във Вечния град. Режисьорът неореалист описва Рим като един старозаветен Вавилон, в който кинозвезди и интелектуалци черпят от удоволствията на живота с две ръце, а
всичко сладко горчи и пресяда на моралистите
"Никога не бих включил в свой филм идея, детайл, сцена, която да не отговаря на историята, само за да шокирам. Не бих предал героите си, които са толкова реални в живота ми, колкото и истинските хора, които познавам. Всяко изкуство е автобиографично. Дори и да тръгна да снимам филм за парче риба, той пак би бил за мен. Мнозина обаче определяха "Сладък живот" като скандален. Публично заявих, че не ме е грижа, но трябва да призная, че вътрешно се потресох", споделя режисьорът в своята автобиография "Аз, Фелини".
Пред неговата камера изпълнението на Анита Екберг в ролята на красивата кинозвезда Силвия Ранк изстрелва на върха бившата Мис Швеция, макар да е нейният филмов дебют. Горещата сцена, в която тя води за ръката Марчело във фонтана "Ди Треви" се запечатва завинаги в историята на киното.
Екберг разпалва мъжките фантазии, определена е като "сексбогиня" и става толкова желана, че накъдето и да се обърне, получава предложения за брак. Дори от самия Франк Синатра.
"Музата на Фелини" почина в началото на тази година на 83-годишна възраст в болница в Рим. В последните няколко години звездата води затворен живот. Нейният първи професионален партньор Марчело Мастрояни пък напуска този свят деветнайсет години по-рано след боледуване от рак на панкреаса.
Шедьовърът на Фелини е първата италианска продукция с продължителност
три часа и половина
На 34-тата церемония по връчване на наградите "Оскар" е номинирана за отличие в четири категории, включително за най-добър режисьор, най-добър сценарий и печели статуетка за най-добри костюми. Носител е и на приза "Златна палма" от фестивала в Кан.
"Някой ми каза, че след премиерата един уважаван и популярен американски речник дава la dolce vita като английски израз, посочва се, че произхожда от италиански, и се определя като "живот на леност и глезотии". Беше ми смешно, щом срещнах и "папарацио" в същия речник. Смаях се обаче, щом открих израза "по фелиниевски" като определение след името си в биографичния раздел", признава киномайсторът.
"Сладък живот" печели милиони и прави мнозина богати и известни, но Фелини получава само един златен часовник. Причината се крие в абсолютния му професионализъм. За филма трябва да се пресъздаде Виа Венето - улицата на бомонда, защото на истинската такава не може да контролира ставащото, а му трябва подсилена реалност.
Продуцентът Анджело Рицоли го предупреждава, че в такъв случай
ще трябва да се прости със своя процент от печалбата, който според договора би го направил богат. Изборът е негов, но той самият казва, че не е имал такъв заради доброто на филма. Фелини не се двоуми да отстъпи всички свои бъдещи парични постъпления в името на желания резултат, който да постигне. След огромния успех на лентата не съжалява нито за миг за своето решение и дори е категоричен, че отново би постъпил така с пълното съзнание за финансовите загуби. Така Рицоли му подарява само един златен часовник.
Няколко месеца преди смъртта на гениалния режисьор през 1993 г. той получава "Оскар" за цялостно творчество, а статуетката му връчват Марчело Мастрояни и София Лорен.
Редица кинокритици веднага скочиха срещу идеята да се прави римейк на иконичната творба на Фелини, за да не бъде осквернена светинята.
"Нова версия на "Сладък живот" би била престъпление срещу киното. Изглежда, че нито един шедьовър вече не е в безопасност заради тази неспираща лудост да се правят преразкази, продължения и предистории на вече видяното на големия екран", пише сп. "Варайъти".
Някои филмови специалисти дори открито призовават към отказ от плановете за заснемане на нова версия и стопиране на абсурдните идеи.
Осъществяването на филм, който само да се докосне, не и да надмине успеха и значението на "Сладък живот", за много хора е просто нелепа фантазия на някакви смелчаци. Звучи почти абсурдно някой да дръзне да опита да се конкурира със самия Фелини, копирайки го.
Та той отдавна се е превърнал в мит
В легенда със свръхестествените си способности и подвизи на големия екран. Най-вероятно самият той обаче би развенчал недосегаемия си образ и би поощрил всеки опит да се твори.
"Нямам нужда от митове. Моите мечти и митове са моят истински живот, а с фантазии правя своите филми. Те не трябва да бъдат разбирани, а да бъдат гледани. Киното е вълшебен начин да разказваме за живота и да се конкурираме със самия Бог", споделя Фелини.