Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Русия похарчи десетки милиарди за организацията на зимната олимпиада. На властите в Москва дори вече ги боли главата от точната сметка. Някои казват 51 млрд. долара, а други говорят за още по-космическа сума.
По-интересен е въпросът за какво точно бяха похарчени тези пари и кой прибра лъвския пай от похарчените средства, с които можеше да се плати външният дълг на няколко африкански държави.
Не че руснаците са се загрижили за по-бедните си африкански събратя. Цялото им внимание в момента е насочено към опитите да шашнат останалия свят с най-добре организираните зимни олимпийски игри. Домакините със сигурност са свършили добра работа. Коментаторите на БНТ вече похвалиха страхотните лифтови съоръжения в планината, както и спортните зали. Въпросът е, че наред с хубавото се набива на очи и лошото. Бездънната яма, в която са потъвали пари, е прекалено голяма, за да бъде замаскирана с листа и клони. Някои от чуждестранните медии се постараха да открият конкретни примери за огромни финансови нарушения. От списание "Ескуайър" например си представиха как посипват с 1 см дебел слой от черен хайвер новата железопътна линия в Сочи. С парите, хвърлени за нея, можеше да се купи такова количество от деликатеса, че
да се омажат с плътен слой зрънца релсите
Скандалната линия свързва руския курорт и планинската местност Красная поляна, където се провеждат всички дисциплини на открито от програмата на игрите. Според финалните сметки изграждането на 48-километрово железопътно трасе и прилежащата автомобилна магистрала струва на организаторите приблизително 8,7 милиарда долара. Тази космическа сума превръща жп линията в най-скъпата инвестиция на руснаците преди игрите, чиято обща цена достигна космическите 51 милиарда долара. И тук, както и около другите ненормално скъпи инфраструктурни проекти на домакините витаят сериозни съмнения в корупция и изкуствено надуване на цената на съоръженията. Затова и чуждестранни медии се заиграха със сравненията как линията може да бъде застлана с черен хайвер, настъргани чанти "Луи Вютон", 100-доларови банкноти, трюфели и др.
По-сериозните анализатори пресмятат, че с похарчените 8,7 милиарда долара този проект е почти толкова скъп, колкото цялата организация на зимната олимпиада във Ванкувър през 2010 г. ($9,2 млрд.) и повече от два пъти по-скъп от Торино 2006 ($4,1 млрд.). Затова и обвиненията в корупция изглеждат доста основателни. За изграждането на безценното трасе без търг е избрана държавната компания "Руски железници". Случайно или не, тя е
оглавена от стар приятел и съсед на президента Путин
Владимир Якунин. Двамата основават през 1996 г. т.нар. "Кооперация Озеро" - сдружение, което те и други техни колеги от Санкт Петербург създават за управлението на своите крайречни дачи.
Шансът да бъдат подизпълнители на "Руски железници" за изграждането на проекта се пада на фирмите "СК Мост груп" и "Трансюжстрой". Те получили поръчки за строителство, без да се минава през излишно усложнените и губещи времето тръжни процедури. Двете компании са възнаградени за услугите им с над $2 млрд - почти толкова, колкото струвала на американците цялата олимпиада в Солт Лейк Сити през 2002 г. Разбира се, както често се случва и у нас, двете фирми съвсем не са случайни. Акциите на "СК Мост груп" до 2012 г. са поделени между двама сравнително безизвестни руски богаташи - Евгений Сур и Владимир Костилев. В Русия обаче за никого не е тайна, че тяхната компания доста често получава поръчки от "Руски железници". По-внимателен преглед на собственост показва, че в борда е Наталия - жената на шефа на руското жп Владимир Якунин.
Приятните съвпадения съвсем не спират до тук. В ръководството на "СК Мост груп" през 2012г. влиза милиардерът Генади Тимченко, който е близък приятел на Владимир Путин. В едно от интервютата си Тимченко заявява, че с президента са близки и се виждат често, но никога не говорят за бизнес. По-скоро
обсъждали интригата в руското първенство по хокей на лед
Хокеят наистина е интересен спорт, но също толкова интересен е и фактът, че с включването си в "СК Мост груп" състоянието на Тимченко нараства до $14,1 млрд. Така името му скача от 99-о на доста по-завидното 62-ро място в класацията на списание "Форбс" за най-богати хора на планетата през 2013 г.
Твърде лесно може да бъде намерена връзката на собствениците и на "Трансюжстрой" с "Руски железници". Директорът на частната фирма и зам.-директорът на държавното предприятие са съоснователи на "Трансстройбанк". Основен акционер в финансовата институция е Юрий Ковалчук, друг член на "Кооперация Озеро". Където, както стана дума, членуват Путин и Якунин.
Тези тесни обвързаности между възложители и строители не притесняват ни най-малко домакините. Официалното им становище е, че всички разходи са оправдани, тъй като са похарчени за съоръжения, които ще останат наследство за руския народ.
По-внимателният анализ на специалистите от фондация "Против корупцията в Сочи" показва нещо съвсем друго. Построената магистрала и жп път ще могат да транспортират по 20 000 човека на час, при положение че пълният капацитет на зимните съоръжения в Красная Поляна е не повече от 30 500 човека на ден. Към това те добавят, че до местността и преди това е имало работеща инфраструктура. Това значи, че руснаците са се обзавели със супер-луксозна магистрала и железопътна линия за над $8 млрд., които след края на състезанията ще останат до голяма степен ненужни. Обвиненията в корупция са само един от скандалите, които съпровождаха строителството . Според редица екологични организации
при изграждането на съоръженията са нарушени всички изисквания за екосъбразност
Проучванията за въздействието върху околната среда са извършени от едва десетина специалисти в рамките на няколко седмици - време, което е много по-малко от необходимото за подобно мащабно изследване. Последствията върху руската природа вече започват да се усещат.
За строителството на жп линията са добивани материали от кариери, намиращи се в по-ниските части на Кавказките планини. В резултат на мащабните изкопни дейности всички кладенци в близките населени места са пресъхнали.
"Ще ни изтребят, както американците са изтребили индианците! Живеем в много по-лоши условия, отколкото е имало в техните резервати преди 200 години. А ни обещаха цивилизация!" - оплаква се местен жител пред американското издание "Бизнес инсайдър". Прах от близките кариери е покрил всичко в региона на неговото село Акхщир.
Строежът на магистралата почти унищожи и природата по коритото на най-дългата руска река, вливаща се в Черно море - Мзимта. Изпълнението на проекта означаваше да се прокопае над 40 км в планинските склонове, да се изсекат хиляди акри дървета, части от реката да бъдат засенчени от трасето. Всичко това е извършено без ясна и окончателна оценка за ефекта върху дивия живот в региона.
Най-притеснителни за шефа на руския клон на организацията за защита на околната среда WWF Игор Честин са
пораженията върху популацията на черноморска пъстърва
"Реката някога съдържаше 20% от популацията на този вид риба. Сега коритото й е така преустроено, че тя няма да може да плува нагоре по течението и да си хвърля хайвера", споделя екологът. Следващото поколение от местната пъстърва ще завари реката напълно променена от мащабното строителство и ще трябва или да си намери пътя в новите условия, или да умре в опит за това.