Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Главните герои на топсериалите "Шерлок Холмс", "Д-р Хаус", "Истински детектив" и "Излъжи ме" са от един и същи психологически тип.
Формулата мистерия+социопат се оказва доста успешна и привлекателна за зрителя и неслучайно това са едни от най-харесваните продукции.


"Истински детектив" реализира най-добрия старт за сериал на HBO за последните 3 години. Героят на Матю Макхонъхи Ръст Коул е един от най-интересните персонажи за зрителите. Абсолютно същият профил е използван и при Шерлок Холмс (Бенедикт Къмбърбач), д-р Хаус (Хю Лори) и Кал Лайтмън (Тим Рот).
Характерното за този тип е, че действа винаги под ръководството на разума си. Основното им качество е аналитичността. Те са циници, асоциални, социопати.
Склонни са да се съмняват във всеки и във всичко. Не вярват в Бог, в кармата, нито в случайността. Искат да знаят причината за всичко, затова разследват. Те вярват, че всичко може да бъде обяснено рационално и решено логично.


И четирите персонажа се страхуват от хората, чувствата, животинската и неконтролируема страна


"Когато се изгражда образ, се тръгва винаги от страховете на съответния тип човек. Общото между тези персонажи е, че се страхуват от хаоса.
Основната им цел е да анализират света, да го подредят и да го контролират. Обикновено това са учените, детективите, хората, които решават загадки, които подреждат пъзели.
Тяхната обсесия е в това да намерят смисъла в света, въпреки че в живота много неща не могат да бъдат обяснени рационално.
При тях манията за контрол е по-силна, отколкото при другите хора. Оттук идва и страхът им от общуване. Поставят стена около себе си", казва сценаристът на "Стъклен дом" и "Фамилията" Теодора Маркова.


Хората, които имат
проблеми, са по-интересни
за зрителите


Да гледаш щастливи хора по телевизията е ОК, но когато го показваш на екран, трябва да му създадеш предизвикателство, с което да се справи.
"Дори да хванеш току-що щастливо омъжен герой и така да започне филмът, трябва да го изкараш от обикновения му свят и да го изправиш пред предизвикателствата на живота.
Типичното за Холмс е страхът от импулсивност. Това е нещо, което го плаши. Безцелното действие създава ужас у него. Всичко трябва да има стройна посока", казва Теодора.
Всеки един от тях е намерил различен начин, по който да се спасява в света, тъй като се страхуват от хората.
При д-р Хаус са наркотиците, при Ръст Коул е алкохолът, Шерлок Холмс пък е вманиачен в търсенето и разгадаването, той изобщо е забравил за света.
Теодора и колегите й работят по модел за структуриране на персонажи на Лори Хътзлър от 5 години.
Хътзлър е участвала в създаването на много телевизионни формати в различни страни. Работила е като консултант за БиБиСи, "Пиксар"," Дисни" и много други.
По нейния модел работят в цял свят
Типажът в четирите сериала е описан подробно с напътствия как да бъде структуриран в книгата The power of reason на Лори Хътзлър. Този тип се използва най-вече в детективските сериали. Останалите 8 типа подхождат повече на други жанрове. (Виж карето на 51-ва стр.)
"С колегите ги използваме от 5 години.

Пример за такъв персонаж
в българските сериали
беше агент Колев
от "Стъклен дом"


Той беше с такава обсесия. Не го правеше за пари, за приятелство, а искаше да разбере какво се е случило в престъплението.

Такива сериали се гледат, защото се задоволява желанието на зрителя да разрешава загадки, което най-вероятно идва от архетипното желание да разбере сътворението на света.
"В този тип разказ се дава шанс на зрителя да разрешава мистерията паралелно с персонажа. Той не разбира предварително решението.
При други сериали и филми може да се заложи на друг тип, в който ние разбираме какво се крои зад гърба на персонажа и знаем истината преди него. Но тук има мистерия, която зрителят и героят разплитат като пъзел", твърди Теди.
Персонажите са привлекателни и с парадокса


Д-р Хаус е извън клишето за лекар.


"У него няма благородство, не е грижовен, не обича хората и не ги разбира. Той е лекар, за да разрешава задачи", казва Теди.
Социопатията ги обединява, но всеки герой се справя различно с болката си. Не умеят да се свързват с останалите, не изпитват чувства и това им тежи.
"Един от най-новите филми, които гледах със същия психологически типаж, беше "Най-добрата оферта".
Там по същия начин главният герой беше загърбил емоциите, носеше ръкавици, за да спазва дистанция със заобикалящия го свят. Когато изпаднат в крайност, тези хора толкова много искат да се откъснат от всички, да се затворят и да контролират себе си, че се ужасяват от възможността да се заразят с нещо.


Тук героите са изградени в своите крайности


Наблюдава се обсесивно-компулсивно разстройство (натрапчива невроза). Такъв е и Монк, такъв е и Джак Никълсън в "Колкото, толкова", казва Теодора.
Героите от малкия екран обикновено се намират в скала от 1 до 10 - от нещастен до щастлив, взависимост от това къде ще ги поставят авторите. Зависи също от това дали се снима игрален филм или сериал.
"Обикновено персонажът не може да достигне катарзиса си, нито падение си, защото тогава трябва да излезе от сериала. Когато е филм, трябва задължително да доведеш персонажа до върха. Както в "Най-добрата оферта", където главният герой Върджил Олдман в началото беше абсолютният социопат, а до края на филма стигна до своя връх. Видяхме в първата сцена как се храни винаги сам. В края на филма имаше подобна сцена, но вече беше променен като човек, в която каза на сервитьора: "Очаквам някого."


Но при сериалите е различно.


Ако д-р Хаус трябва да се развие до край, то той трябва да полудее изцяло
А ако трябва да има хепи енд, то той ще се влюби или ще повярва в Бог", казва Теодора.

 

Основните типажи в киното

Лори Хътзлър създава Emotional Toolbox - уникален метод, който описва подробно и систематизирано как да бъдат изградени профилите на девет основни психологически типа хора. Те се използват в киното постоянно.
Типажът на Шерлок, Лайтмън, Коул и Хаус е описан подробно в текста. Има още осем основни типажа, по които са конструирани повечето образи в киното:
Conscience - Това са съвестни хора, които инстинктивно усещат несправедливостта. Те са с голям морал. Чувстват се длъжни да правят добро, незвисимо какво ще им коства. Жертват дори себе си и близките си. Такива персонажи са: Оскар Шиндлер в "Списъкът на Шиндлер", Кралица Елизабет в "Кралицата", Хорейшио в "От местопрестъплението: Маями", Шарлот Йорк в "Сексът и градът".
Excitement - Тези хора вярват, че животът е игра, едно голямо приключение. Това са иноваторите, изследователите, пакостниците или хората, които остават млади по душа. Те са забавни, чаровни, оптимисти и с уникално чувство за хумор. Такива са: Джеймс Бонд, Индиана Джоунс и други подобни.
Idealism - Вярват, че животът задължитлено трябва да включва любов, страст и героична събда. Смятат, че е по-добре да усещат болка, отколкото да са празни отвътре. Готови са да страдат в името на своята страст. Такива са: крал Леонид в "300", Рик Блейн в "Казабланка", Живаго в "Доктор Живаго", Кари Брадшоу в "Сексът и градът".
Love - Тези характери се движат от любовта. Това са най-добрите приятели, менторите, прекалено грижовните родители. В лошата си светлина могат да бъдат преследвачи, ревниви любовници. Такива са: Бети Суарез от "Грозната Бети", Стив Брейди в "Сексът и градът", Рей Бароун във "Всички обичат Реймънд".
Will - За тях важи законът на джунглата. Вземат всичко, което пожелаят, и го пазят ревностно. Разделят света на силни и слаби. Никога не проявяват слабост. Такива са: Хоумър от "Семейство Симпсън", Саманта от "Сексът и градът", Майкъл Корлеоне от "Кръстникът".
Ambition - Това са хората, които ценят много имиджа си в обществото. Готови са на всичко, за да успеят в живота. Такива са: Миранда от "Сексът и градът", Вивиан в "Хубава жена".
Imagination - За тях светът е едно магично място. Това ас митичните герои, чудаците. Това са: Фродо от "Властелинът на пръстените", Фийби от "Приятели".
Tryth - Това са мнителни хора, които се съмняват във всичко. За тях нищо не е така, както изглежда. Често играят главни герои в мистерии. Такива са: Капитан Уилард от "Апокалипсиси сега", Уди Алън в "Манхатън", Патрик Джейн от "Менталистът".