Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ефектите в киното не са само взривове, обръщане на коли, убийства и зомбита. Често са дъжд, сняг, бури, природни бедствия или някакви механични системи. В киното често пъти триковете са толкова скрити, че зрителят не ги усеща, но те създават атмосфера, допълват историята - твърди Светозар Каратанчев, специалист по специални ефекти.
Занимава се с кино от 20 години. Зад гърба си има над 200 филма, сериали и реклами. Правил е почти всички специални ефекти в българските продукции, но е работил много и за чужди. Зарко, както го наричат в гилдията, разкрива тънкостите на специалните ефекти в родните сериали пред "168 часа".
"По някаква причина зрителите много обичат да гледат кръв. Най-често на този ефект се набляга в криминалните сериали, както и на стрелбата. Естествено, във филмите е малко пресилено. Понякога се налага всичко да изглежда много реалистично, но в крайна сметка се преекспонира, защото все пак е художествена измислица", казва Зарко.
Направата на ефектите изглежда трудна работа, но е по-скоро трудоемка, както казва специалистът.
"Има по-мащабни и грандиозни проекти, които отнемат доста време и енергия. Вече до такава степен сме навлезли в сферата, че за мен е като детска игра да обясня на режисьора какво точно ще се случи", казва Каратанчев.
Специалистите се стараят всичко да бъде естетически издържано и картинката да гали окото, но
най-важното нещо си остава безопасността
"Няма ефекти, които да се правят така, че да са опасни за екипа или да повредят техниката. Ползват се леки материали, за да няма пострадали.
На снимачната площадка е имало и по 400 човека екип, които трябва да бъдат максимално осигурени. Но въпреки това те виждат, чуват и усещат ектремните сцени",
обяснява Зарко.
В доста от нашите сериали историята е драматургична и не се набляга на триковете, защото стилистиката не е такава.
Най-богат откъм
специални ефекти е "Под прикритие"

"Това не е случайно, защото е криминален сериал. Много от останалите продукции опитваха да тръгнат по-динамично и да са в категорията екшън, а нетолкова любовна драма, но не знам дали пари не им достигаха, или продуцентите нямаха достатъчно желание да се случи. В крайна сметка в някои от сериите им има ефекти, но след това се разводняват", коментира Светозар.
Един от най-грандиозните взривове в "Под прикритие" е във втори сезон, когато в Русия се опитват да убият Александър Миронов (Христо Мутафчиев).
"Спомням си, че тогава имаше напрегната каскада с много точен тайминг. Трябваше да взривим кола и от ударната вълна да излети каскадьор на 10 метра от нея и да падне на земята. Беше доста екстремно и се изискваше голяма прецизност. При такива каскади човекът се дърпа с въжета или стъпва на пневматични рампи, от които отскача и трябва да е страшно акробатичен, за да не се контузи.
Затова винаги съм казвал, че
специалните ефекти не са за всеки, защото за да ги правиш, се иска здраво дупе
Човекът трябва да е физически уравновесен и спокоен, както и с богата двигателна култура. Защото всичко е въпрос на милисекунда", казва Светозар.
Неизменна част от работата с каскади и ефекти са злополуките. Каскадьорите обикновено са подготвени психически за евентуална травма, но за щастие повечето са дребни контузии.
"Работата ни не е никак безопасна, но дори да се случи грешка, е важно да не е с фатален край. В България има такъв случай по време на снимките на "Непобедимите 2" , където един китаец от американски произход пострада и почина. Тогава само партнирахме на продукцията и не бяхме ние виновни. Не биваше да свършва така, но грешката беше много голяма", разказва още той.
Зарко обича да работи за сериали, които харесва.
Истинско
удоволствие
за него е да
стане част от
екипа на "Революция Z"
В него използват истински огън за сцена, както се прави в повечето продукции, за да е по-реалистично. Огънят не е истински само когато се симулират компютърни ефекти.
"В този сериал направихме много интересни ефекти, които на пръв поглед са нищо, но като се вгледаш, променят изцяло атмосферата. Работих с голямо удоволствие. Снимахме автомобилно състезание, за което направихме пушек и огнени дири. Момчетата от групата, които се съревноваваха за любовта на Ани, караха сами колите в по-голямата част от времето.
Кадърът пресъздаваше съня на единия тийнейджър и беше типично по американски - на писта до канал, цялата очертана с огнени маркировки. Караха един срещу друг, а около тях витаеше пушек и напрежение. Точно преди да се сблъскат челно, се появи Ани. Ефектът беше подсилен със светлина и отново пушек.
Огънят не е единственото истинско нещо в ефектите. В трети сезон на "Под прикрите" използват истински гранатомет, за да бъде по-реалистично.
"Снимахме атентат на главните герои Иво, Куката и Мартин. Трябваше да ги отстрелят с гранатомет от една горичка до Симеоновско шосе, но пропускат.
Използвахме истински военен гранатомет,
който се води реквизитно оръжие за културни цели. Направен е да произведе изстрел чисто пиротехнически, без да изстрелва ракета.
Опънахме много здрава корда от стрелеца до колата - дълга 50 м, по която един реактивен снаряд, без военна глава, който не се взривява, се пусна и се отправи към колата, за да я взриви.
Летеше покрай хората и снимачната техника буквално на няколко метра, дори сантиметра, но всичко беше напълно безопасно", разказва Зарко.
А понякога максималното доближаване до реалността не е приоритетно.
Такъв е случаят със сцена от сагата "Дървото на живота"
Преди да започне работа, екипът е пред дилемата: Трябва ли да се вижда истинска кръв, или не?
"В първия сезон имаше много хубава престрелка. Сцената беше такава, че главните герои бяха в засада. Имаше предател в хайдушката чета и турците ги разкриха и избиха много четници. Снимахме в гората до една рекичка. Всичко трябваше да е страшно драматично с пушек и кръв.
Спомням си, че правихме огнестрелните рани с прах, която само маркира, за да не бъде всичко в кръв. Понякога не е желателно в сериалите преди 22 часа да се снима най-реалистичният вариант на убийство", разкрива Зарко.

В киното почти не се използват експлозиви, а пиротехнически състави, които произвеждат повече огън. Светозар взривява истински коли за "Под прикритие".
"Целта не е да натъпчеш една кола
с епслозиви и да
я гръмнеш,
а да бъде внушително и красиво за окото на зрителя. Често режисьорите не харесват огнените ефекти и искат колата да се завърти във въздуха и да се разчлени конструкцията й, така че да няма пострадали. Понякога автомобилът се олекотява, но невинаги, и затова е много труден ефект. Всичко се изчислява прецизно. Нужни са познания по механика, професионален опит и усет към нещата.
За "Стъклен дом" снимахме взривяването на апартамента на Калин Врачански (Камен). Тогава не използвахме декор, а бяхме в истинска жилищна сграда. Трябваше да се съобразяваме със съседите и всичко да бъда максимално безшумно. Стълбището беше много тясно и екипът едва се побра. А и не си мислете, че взривове се създават само с взривни вещества. Често трябва да пресъздадеш ефекта.
Стрелбата по коли
също се подготвя предварително
Специални пиротехнически състави в малко количество се поставят на вратите на колите и се взривяват, за да се надупчи. Съставът помага след това да могат да се отворят наново, след като колата се пребоядиса и подготви за кадър", казва Зарко.
Актьорите се забавляват много с ефектите. Понякога толкова добре се вживяват в роялта си, че искат и да си изпълняват каскадите сами, но често биват спирани, както казва Светозар. Координаторът на каскадите преценява дали да им бъде позволено да го направят, за да не се наранят. Все пак актьорът не е акробат и не е нужно да бъде.
Сцените с боевете са каскадьорска работа. Аранжиментът на боя се прави от координаторите по каскадите и режисьора. Впечатляващо за много зрители беше
реалистичното пребиване във "Фамилията",
където Диана Арнаудова (Деси Бакърджиева) беше брутално смазана от съпруга си Виктор (Даниел Владимиров).
"Всичко се снима така че да е максимално реалистично. За такива сцени от огромно значение са ъгълът на камерата, начинът, по който удрят, хореографията, както и контузията. За конкретната сцена изработихме специална бухалка, изработена от олекотен материал, за да не се наранят.
Като цяло "Фамилията" няма много ефекти. В първи сезон направихме една сцена с Борис Арнаудов (Стефан Данаилов). Той излезе в двора си и започна да стреля ядосано с ловна пушка в снега. Тогава се инсценира стрелба", казва Зарко.
Един от най-често правените ефекти
е дъждът
Прави се в почти всички сериали и филми. Случвало ми се е да правим дъжд и през зимата на -10 градуса, когато всичко се вледенява и се е налагало да осигуряваме топла вода", казва Зарко.
"Вдигат се кули с мощни струйници и разпръсквачи, съответно на терена идват тонове вода с помпи, които впръскват водата под налягане. Случва се да правим дъжд и в дъждовно време, защото режисьорът го иска проливен.
Обикновено специалистите преекспонират реалността, за да се получи магията на киното.
"Често се случва да свършиш една работа просто за да вземеш хонорара. Така или иначе, ще ти платят, но е важно да участваш в творческия процес и да искаш крайният резултат да не е просто хубав, а прекалено хубав", категоричен е Светозар Каратанчев.