Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ЗАПИСКИ: В момента единственото място, където фигурират номерата на подслушваните, са тефтерчетата на служителите на СДОТО.
СНИМКА: ХРИСТО РАХНЕВ
ЗАПИСКИ: В момента единственото място, където фигурират номерата на подслушваните, са тефтерчетата на служителите на СДОТО. СНИМКА: ХРИСТО РАХНЕВ

Най-късно до средата на месеца цялата информация за незаконните подслушвания, които са осъществявани у нас от началото на мандата на предишното правителство, ще излезе на бял свят, твърдят източници на в. "168 часа".
Харддискът, който бившият началник на 4-и отдел на СДОТО Радко Димитров се опита да унищожи и заради действията си спечели прякора Отвертката, ще бъде възстановен.
Прокуратурата е изпратила
техниката за експертиза и извличане на всички данни
в Англия
 Това е станало в последните дни на септември.
В предишния брой в. "168 часа" писа, че за тази работа ще са необходими около 100 000 паунда.
Не е ясно дали сумата ще бъде изплатена, или ще се стигне до друго споразумение между двете страни. Сигурно е обаче, че данните съвсем скоро ще пристигнат у нас и по този начин ще бъдат идентифицирани всички, които са били подслушвани. А не само тези, които фигурират в намерените тефтерчета на хора от СДОТО.
Така целият труд на Радко Отвертката ще се окаже напълно безполезен, защото въпреки грубото ръчно унищожаване на информацията, тя все пак ще бъде напълно възстановена.
Извличането на всички данни от диска
ще отнеме
по-малко от месец,
 твърдят запознати. Когато информацията бъде изпратена у нас обаче, не е сигурно дали тя ще бъде публично огласена, или ще послужи само за нуждите на разследването.
Други източници твърдят, че е имало и алтернативен начин същите данни да бъдат върнати в състоянието преди намесата на Димитров. Когато става дума за подслушвателна техника, винаги има дублиращ харддиск, на който също се съхранява информацията, твърди бивш служител на МВР.
В случая
копието на данните вероятно се пази
в Израел,
откъдето е доставен и софтуерът, смятат източниците на вестника. След избухването на скандала обаче, информацията така и не е изискана от Телавив.
Проблемът с експертизата на записите, които са били направени от кечърите, възникна след неочакваната смърт на професор Евгений Николов, който загина в катастрофа в Кресненското дефиле на 17 юли. Оказа се, че освен него никой в държавата не може да направи необходимите проверки. Финалът на делото за подслушването зависи именно от заключението на тази експертиза. Тя трябваше да установи дали е било възможно подслушване с оборудвания с техника крайслер, ползван от СДОТО.
Точно това е наложило изпращането на техниката чак в Англия, смятат запознати. Според тях подслушвателната апаратура, която е била предоставена преди 4 години, е свръхмодерна и единствена в
страната ни,
а вероятно и в Европейския съюз.
Така и не е ясно колко общо са кечърите у нас. Според някои източници броят им е само 4. Други обаче твърдят за 7-8 коли, които дебнели престъпниците, а само две от тях изпълнявали частни поръчки.
В предишния брой в. "168 часа" писа, че техника за още два автомобила е била доставена, но не се знае къде е отишла, тъй като частите не са били описвани никъде.
В момента единственото място, където могат да бъдат открити телефонните номера, които са били възлагани за частното подслушване, са
тефтерчетата на служителите на СДОТО
Информацията, че заповедите са били записвани по този начин, беше огласена от главния прокурор Сотир Цацаров. Той заяви, че сред откритите бележки са намерени 875 незаконно подслушвани номера. Сред тях и на магистрати.
Пробелмът е, че срещу номерата няма записани имена и тепърва трябва да се правят проверки. Прокурор обаче е намерил собствения си номер сред данните, обяви Сотир Цацаров. За себе си каза, че не знае дали фигурира.

Четири кечъра стигат да се записва центърът на София

Четири коли с възможности, каквито е имал крайслерът, използван от СДОТО, са напълно достатъчни, за да се обхване целият център на столицата, изчислява частен разузнавач.
Автомобилите, оборудвани с подслушвателна техника, били поставяни най-често на едно място, без да бъдат местени. Когато оперативно интересен човек или такъв, за когото са били давани нареждания да бъде подслушван, се движел и излизал от обсега на единия автомобил, бил прихващан от другия. Така не се създавало подозрение при движението на автомобилите в близост до следените.
Колите на СДОТО пък рядко излизали от София
Най-често били поставяни на ключови места в столицата, откъдето да могат да прихванат повече от един обект.
В началото на аферата с подслушванията в. "168 часа" писа, че всеки от автомобилите, с които МВР разполага, има по 10 канала, които позволяват да се слушат до 60 мобилни телефона едновременно, а един от тях е с по-мощна техника и може да следи до 100 номера.
Така се оказва, че минимум 60 души, които са в центъра на столицата, могат да бъдат записвани непрекъснато, независимо къде отиват.
Данните за разположението на колите около ключови обекти в София се потвърждават и от думите на бившия министър на земеделието и храните Мирослав Найденов, който обяви, че често е виждал колите на проследяването около сградата на ведомството, където работеше преди.
Само за един от автомобилите стана ясно, че
се е навъртал основно
около резиденция “Бояна”
и най-вероятно е записвал разговорите на президента Росен Плевнелиев.
Освен че често били позиционирани стационарно, по данни от разследването се оказа, че известният крайслер бил в движение много по-често от разпоредените му маршрути.
Така например на 15, 16 и 26 март автомобилът по документи трябвало да бъде в гаража на СДОТО, но кадрите от СДВР показали, че обикалял из София.
Неточности има и в дните, когато колата е трябвало да изпълнява тренировъчни мисии. На 10, 14, 25 и 27 март в пътната книжка на кечъра е записано, че е използван между 10 и 12 ч, но от записи на камери в столицата става ясно, че е бил навън и след 18 ч.
Така и не стана ясно колко точно са автомобилите, които са извършвали проследяването. В интервю в миналия брой на вестника Мирослав Найденов обяви, че освен пословичния крайслер е
виждал и микробуси
Volkswagen Transporter
Когато се извършва оперативно наблюдение, най-лесният начин да не бъде забелязана една кола като проследяваща е през определено време да бъдат подменяни номерата й. Поради тази причина често такива автомобили нямат контролен болт на задната табела, защото още при първото сваляне той се разрушава.
При подслушванията обаче е бил използван друг похват за замаскирване на колите. Според източници на вестника те често били боядисвани, но не им сменяли номерата. Така проследяваните разбирали, че ги записват.