Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Могат ли в КАТ да манипулират снимките, които правят камерите на нарушителите на пътя? Поне веднъж всеки глобен си е задавал този въпрос. Да, може - казва немската фирма, която е вносител на най-новите 8 устройства за Пътна полиция.
Специален софтуер следи за защитата на всяка една снимка от външна намеса. Именно с такава програма КАТ не разполага, научи в. "168 часа". Последните 8 устройства са закупени от Гаранционния фонд и дарени на КАТ. По време на сделката обаче купувачът отказва софтуера за защита.
Промяната на данни върху самата снимка теоретично е възможна
Направихме опит да заличим номера на превозно средство и да променим скоростта, с която се е движело върху изображение, направено с новите 8 камери.
Дори с най-обикновена програма Paint всеки човек, дори слабо компютърно грамотен, може да направи подобна манипулация.
Данните за скоростта, разбира се, продължават да фигурират в реалните си стойности в текстовия файл, където се пази информацията от снимката. При самия шофьор обаче пристига изображението, принтирано на хартия.
Според представителите на немската фирма "Робот" в България, чието производство са устройствата, при това положение всяка една глоба, съставена на базата на такъв документ, може да бъде оспорена в съда.
На 16 декември миналата година чуждата компания е предоставила на Гаранционния фонд у нас 8 камери за контрол на скоростта и тестер за метрологична проверка. Тези камери са дарени на Пътна полиция и са разположени в 8 различни града в страната - Пазарджик, Пловдив, Бургас, Враца, Плевен, Велико Търново, Търговище и Шумен.
В поръчката обаче не фигурира необходимият софтуер за защита на снимките, които камерите правят. "Този софтуер
гарантира защитеността
на снимката,
прави проверка дали има външна намеса, след като е била направена, служи за потвърждение от оператор дали правилно е била разпечатана. Също така автоматично архивира снимката", пояснява изпълнителният директор на немската компания Димитър Апостолов.
Ако камерите имат такъв софтуер, информацията е защитена със специални кодове за достъп, с които разполага единствено фирмата производител.
Разкодиране се разрешава само в специални случаи, като например ако трябва да послужат за доказателство пред съда.
От "Робот" са категорични, че са предложили на КАТ да ползва безплатно програмата в следващите 2 години и алармират за проблема не за да продадат софтуера си, а защото фалшификациите биха навредили на имиджа им.
При наличието на тази програма служителите в КАТ работят само с копие, което във всеки един момент може да бъде подложено на проверка за извършена манипулация. Ако е имало външна намеса, софтуерът не позволява обработката на съответната снимка и това предпазва шофьорите от съставянето на фалшиви глоби.
Когато КАТ получава
8-те камери обаче,
отказва да го закупи
В същото време Пътна полиция не разполага с алтернативен софтуер за защита.
По информация от представителите на немската компания в България снимките в КАТ се обработват ръчно, което забавя процеса. За тази практика потвърдиха и от Пътна полиция.
Ако обаче се работи със софтуер, за секунди се установява кой е собственикът на колата със съответния регистрационен номер, докато при ръчната работа това отнема около 30-40 минути.
От КАТ възнамеряват да изградят единен информационен център, където да се съхраняват и обработват данните от камерите.
В останалите страни от Европа, на които немската фирма продава камери, устройствата работят с някакъв вид кодировка. Немските камери са кодирани с bif-процес и могат да работят със съответните разкодиращи програми.
При закупуването на камерите те са били отключени за българската полиция и са
оставени да работят
 без кодировка,
докато стане готов софтуерът на КАТ, разказват от фирмата.
Без да са кодирани камерите, снимките са във формат jpeg. След като е направена снимката, служителите на Пътна полиция обработват информацията от нея с различни програми, които позволяват да бъде направена манипулация, твърди представителят на фирмата за България Бисер Кръстанов.
Новите 8 камери са продадени от немската компания на Гаранционния фонд на стойност 423 470 лв. Максималната цена на софтуера в Европа е 1 млн. евро. КАТ обаче може да закупи друга, по-евтина програма, с която да защити снимките от манипулации.
От Пътна полиция уверяват, че и в момента промени по снимките не може да бъдат направени, дори и без наличието на такъв вид софтуер.
"След като една снимка бъде заснета, се издава електронен фиш. Данните са криптирани, не може да бъдат променени", твърди старши инспектор Димитър Мичев, отдел "Пътна полиция" при ГД "Национална полиция".
По думите на Димитър Мичев, когато бъде изграден единен център за обработка на данните, той ще бъде снабден с необходимия софтуер.
На 6 март правителството в оставка удължи до края на 2015 г. срока за изграждане на Единен център за обработка на нарушенията, видеонаблюдение и превенция на нарушенията по Закона за движение по пътищата. Първоначално определеният срок беше 31 декември 2013 г.
"Работим без софтуер. Но всяка снимка е защитена", коментира старши инспектор Димитър Мичев. За периода, от както са инсталирани 8-те нови камери, са документирани 27 453 нарушения и са издадени електронни фишове за тях.
След като една снимка бъде свалена от камерата, се записва дата и час на снемането и тези данни се записват в дневник.
Достъп до нея има единствено офицерът, който е назначен със заповед
като отговорник на техническото средство. След това се проверява всяка снимка и тогава се издава електронен фиш, пояснява още старши инспектор Димитър Мичев.
"Обикновено с Photoshop ги обработват и могат да ги манипулират. Знам, че всичко е в ръцете на този, който работи със самите снимки.
Естествено е, че е възможно да бъдат манипулирани", твърди директорът на немската компания Димитър Апостолов.
От КАТ потвърдиха, че за да бъде изпратена една снимка на шофьора, е нужно номерът на превозното средство да бъде приближен, понякога изсветлен и изчистен чрез програми, но не поясниха конкретния начин, по който това се извършва.
"На този етап, при положение че полицаите са недобросъвестни, могат да правят каквото си искат", смята представителят на немската фирма Бисер Кръстанов. По негови думи
могат да бъдат
унищожавани снимки,
дори цели партиди, също така могат и да ги манипулират.
Възможността за злоупотреби според него се дава от липсата на централизирана система, която да пази архив на записите. В самите камери всяка една снимка се пази 7 дни или до достигането на 3,5 GB в паметта.
"Снимките се обработват ръчно. Това, което те наричат електронен фиш, няма нищо електронно в него, всичко се пише на ръка. Първо се търси собственикът на МПС, после се сравнява на кой адрес е регистриран, след това всичко това се преписва и се прехвърля в електронен фиш", коментира Бисер Кръстанов.
Строго определена програма, с която снимките да бъдат обработвани, няма.
Софтуерът има функция, която може да криптира снимките и да ги подпише с електронен подпис.
Тази функция дава
сигурност,
че никой по веригата не може да манипулира снимката, защото се прави копие, а оригиналът се архивира. След това служителите имат достъп единствено до копие на оригинала.
От немската компания са предоставили на служителите на Пътна полиция администраторски и потребителски пароли, които дават пълен достъп до контрола на информацията.
Една от основните разлики при положението в момента и това в останалите страни, където се използват камери на същата фирма, е форматът, в който пристигат снимките, когато бъдат свалени от камерата. В момента КАТ работи с jpeg формат, който лесно може да бъде обработван. Разширението на снимките, ако има съответния софтуер, би било bif, който е защитен.
"Ние правим 2 теста на камерата при започването и завършването на всяка сесия, между които можем да гарантираме, че всички снимки са валидни. В момента обаче те могат да изтрият цяла сесия от валидни снимки, да влязат в менюто на камерата и съвсем спокойно да стартират 2 сесии назад или 2 снимки назад, стига да пожелаят", коментира Бисер Кръстанов.
От Пътна полиция обаче твърдят, че сигурността на снимките е достатъчно висока и няма възможност за манипулации. До момента до ГД Национална полиция не е стигала информация за нито един случай, в който служители са извършили каквото и да е нарушение със снимките.
"Действително по-бавно се обработват снимките. Но е заложено тук да стане единен център за обработка на нарушенията. Той ще обедини всички технически средства", заявява старши инспектор Димитър Мичев.
Немската фирма е предложила междинен софтуер за обработка, който КАТ да закупят на по-ниска цена.
"Предложихме дори да им го подарим, докато изградят единния център, за да не се стига до тази ситуация, това вреди и на фирмата", твърди изпълнителният директор на компанията Димитър Апостолов.
"Ние сме им обяснявали и сме им предлагали, всички са наясно че им е нужен такъв софтуер. Вероятно е въпрос на средства", смята Апостолов.
Липсата на централизирана система, която да пази в архив данните от камерите, дава възможност за злоупотреби, обяснява Бисер Кръстанов. "Реално няма как един гражданин да провери дали снимката, която му е изпратена е била манипулирана или не", пита той.
Според инструкциите за употреба на камерите и софтуера на немската фирма, в ъгъла на всяка снимка трябва да бъде изобразен катинар. Ако има външна намеса върху изображението, катинарът е счупен. При ситуацията, която е в момента, при работа с bif процес, картинката се появява задраскана, което означава, че защитата изобщо не е включена.
Обработката на снимките без софтуера е по-трудна, но това няма общо със сигурността. Така старши инспектор Димитър Мичев, отдел "Пътна полиция" при ГД "Национална полиция" коментира проблема със защитите. По думите му, всяка една снимка е криптирана.
В текстови файл към нея се съдържат данните от заснемането - ден, час, локация, номер на камерата, скорост, лента, в която е извършено нарушението. Единствената информация, която не фигурира сред тези данни, е номерът на автомобила.
"Робот" предлагат по-лесна обработка, не за променяне на параметрите на снимката. Тоест, тя не може да бъде манипулирана и без софтуера", твърди Димитър Мичев.
Старшият инспектор наблегна на факта, че съгласно Закона за движение по пътищата, КАТ не е длъжна да изпраща снимките на нарушителите. Това, по думите му, се прави за улеснение на самите граждани, за да могат да се уверят, че наистина те са извършили нарушението. Именно тази снимка обаче е единственото доказателство пред съда при оспорване на глобата.
"Качеството на всички камери - и на старите и на новите, с които КАТ разполага, е добро", коментира Димитър Мичев относно разликата между 8-те нови устройства и тези, с които КАТ разполага преди това. Фирмата "Робот" е избрана да достави последните закупени устройства сред общо 3 компании, които са подали оферти.

Ако сте имали подобни проблеми с глобите от КАТ, пишете ни на e-mail: [email protected]