Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Какъв е вашият политически прочит на изборните резултати на ДПС, г-жо Хюсменова?
- Цифровият резултат за ДПС от местните избори е ясен. Движението спечели самостоятелно в повече общини в сравнение с предните местни избори. Има и повече избрани кметове от други политически сили с нашата подкрепа на втория тур. Следователно има от какво да сме доволни. Ще бъде обаче грешно, неполитическо и недалновидно да се коментират само цифрите. Политическият прочит на резултатите е, че
ДПС е силна и
устойчива партия
Завинаги трябва да замълчат онези, които ни обвиняваха, че печелим избори чрез автобуси от Турция. Ето, съдът в Кърджали се произнесе в полза на г-н Хасан Азис. И още - тези резултати ние постигнахме в опозиция, и дори след сериозния опит партията да бъде разединена и отслабена. В същото време изгубихме в няколко общини, където имахме кметове и с това не можем да се гордеем. И като заместник-председател на ДПС и като редови член на партията ме интересуват причините и особено настроението сред нашите членове и симпатизанти. И още повече ме вълнуват следващите ни стъпки.
- Загубихте важни крепости за движението - общините Дулово, Главиница, Доспат и Девин. Какви са причините?
- Причините са комплексни и различни в отделните общини. Някъде не ни достигна малко, другаде чакаме съдът да се произнесе по законността на вота. Комплексните причини започват от глобалната ситуация в страната и доминирането на управляващата партия, минават през пробойните в законовата рамка на изборите, гласувана от ГЕРБ, през слабостите в организацията и нарушенията при самото им провеждане. След това имат значение действията на местните организации на ДПС и на ръководството.
- Какво имате предвид?
- Някъде не сме оценили реалностите и сме били неадекватни или сме допуснали грешки. Но няма драма, в политическия живот веднъж печелиш, друг път губиш. В този кръговрат
важното е не кой
 упражнява властта,
 а какво прави тя за хората

и дали те са доволни.
- Според заместници на Доган избирателят дава важни знаци в изгубените общини, които трябва внимателно да бъдат прочетени.
- Споделям това мнение. Знам, че в България вече малцина вярват в искреността на политиците. Но самото съществуване на партиите се определя от подкрепата на хората. Неадекватната партия е обречена, дори дълго да върви към края си.
- Доста политолози очакваха да видят края на ДПС на тези избори. Случи ли се?
- На тези политолози ще им кажа, че са избързали с прогнозите си. Ако уважаваме поддръжниците си, сме длъжни да си отворим добре ушите за техните думи. Дори и да са критични. А ние държим на поддръжниците и нашите симпатизанти. Не само ще ги чуем, а заедно ще намерим решенията.
- Кой ще понесе отговорност за загубите?
- На този въпрос ще мога да отговоря едва след като ръководството на партията - Централният съвет на ДПС - направи своя анализ. ЦС ще заседава в началото на следващия месец. Внимателно ще анализираме изборните резултати. Ще видим къде сме допуснали слабости, които са рефлектирали съответно върху резултатите.
- Съгласна ли сте с политическата теза, че недостатъчната мобилизация на електората на ДПС - 324 000 гласа при 500 000 гласоподаватели на други избори, е донесла победа на кандидата на ГЕРБ Росен Плевнелиев? По правилото, че ДПС не подкрепя губещи каузи.
- Правилото, както го наричате вие, не е “ДПС не подкрепягубещи каузи”. Нито е, че
всеки, който се доближи
до Доган, гори
- както се опита да внуши премиерът. Правилото е “ДПС подкрепя каузата “България”. И българите. Бързам да добавя хората, защото днес сме свидетели как България и българите са различни понятия. Провежда се политика в интерес на държавата, а не на българите. Но да се върна на въпроса. Ние се опитахме да обясним, че не е здравословно за демокрацията властта в трите най-високи институции на България да принадлежи на една партия. Не случайно в конституцията ни е заложен принципът за разделение на властите. Доброто функциониране става, когато всяка власт контролира, а не зависи от другата. Това казахме и на избирателите си. В подкрепа на г-н Калфин са гласували не по - малко от гласувалите за ДПС на местни избори.
- ДПС не издигна кандидатпрезидентска двойка. Според Лютви Местан българското общество все още не е готово да понесе ваши кандидати. Съгласна ли сте?
Може би на следващите избори ДПС ще трябва да
има кандидатпрезидентска двойка

Казвам го с всички условности, произтичащи от дългия период дотогава. Сега, след като паднаха редица изкуствено поддържани и мултиплицирани митове за ДПС, се вижда, че сме една от българските партии. След като имаме съзнанието за това, трябва да имаме адекватното поведение и да се държим като такава. Приемането на различието в обществото е въпрос и на възпитание, и на практика. Не гледам на издигането на кандидати като на предизвикателство към толерантността.
- Според социолозите концентрирането на толкова власт в ГЕРБ поставя управляващата партия в трудна ситуация. И така се увеличават шансовете пред опозицията като коректив на властта. Така ли е?
- Безспорно е така. Резултатите вече показаха, че популярността на ГЕРБ е спаднала в сравнение с 2009 г., когато поеха властта. А отговорността им се увеличава, защото вече нямат основание да се оправдават с миналия мандат. От друга страна, сегашните стъпки на управляващите показват намерение за предприемане на непопулярни мерки, които те така и не започнаха в първата половина на мандата си и това им налага да бързат и поправят собствените си грешки. А концентрирането на власт в една партия и в един човек води до риск за демокрацията, за което вече говорих.
- Като либерална партия ДПС готова ли е да подкрепи нов политически проект на Миглена Кунева, която беше свързана с НДСВ?
- Г-жа Кунева е либерал, но тя ясно показа на тези избори, че не иска подкрепа от партиите. Включително и от либералите. Моето мнение е, че естествената линия в продължение на нейното поведение е да организира граждански сдружения. Ако реши да създаде партия, тя би следвало да няма нищо общо с настоящите. В противен случай би се отдалечила от посланията си и заявените в публичното пространство позиции.
- Парирана ли е кризата в еврозоната с назначаването на нови правителства в Гърция и Италия?
- Не. Смяната на правителствата е много важна, но не е решаваща за кризата. Назначаването на нови правителства временно успокои пазарите, бих казала даже по-кратковременно, отколкото ни се искаше и се надявахме. За съжаление не само тези две държави в Европейския съюз имат проблеми с финансите си. Очертават се и в други страни, но няма отказ от еврото, нито желание за разпад на еврозоната.
- Ваши колеги евродепутати са скептично настроени, че обществото в Гърция няма да подкрепи собственото си правителство, независимо че това е правителство на консенсуса между политическите партии.
- Новият премиер на Гърция беше на среща с председателите на Европейската комисия и на Европейския съюз, за да договорят новия транш от 8 млрд. евро. Гърция обаче засега не е поела писмен ангажимент за рестриктивните мерки, които се задължава да извърши. Като няма план, няма да има помощ. Затова аз силно се надявам, че политическите партии ще се договорят за изпълнение на исканията на Евросъюза. Това би дало сигнал и на гражданите, че се върви по правилния път.
- Доста мрачни прогнози пред еврозоната чертаят известни икономисти - да се разпадне, да настъпи девалвация на еврото, външна помощ. От няколко седмици текат консултации може ли да се справи екипът на Барозу и дали не трябва да се иска неговата оставка. Има ли алтернатива в тази критична ситуация?
- Вярно е, че се чертаят и твърде песимистични сценарии за еврозоната. Дори се писа, че Германия подготвя план “Б”, в случай че излезе от нея. Настроението сред евродепутатите не е такова. В интерес на истината
искането за оставка
 на председателя Барозу

 е единичен акт на колега, който и досега е отправял остри реплики към първите мъже в европейските институции. И Комисията, и Европарламентът работим за по- бързо прилагане на пакет от мерки за икономическото управление, което да се опира на общностен подход, т. е. всичко, което се предприема от страните, да бъде съгласувано, а не откъслечно. Общото излизане от кризата да не е в ущърб на някоя от държавите. Тази седмица беше представена и пътна карта, която очертава пътя за излизане от кризата. Искаме страните да се съгласят да се засили ролята на комисаря по икономическите и валутните въпроси, дори той да е ръководител на еврозоната.
- В икономическите среди упорито се заговори за пакет от ясни правила за контрол върху начина на харчене и провеждане на бюджетните политики. Трябва ли да бъдат санкционирани държавите, ако правилата за държавен дълг и бюджетен дефицит не се спазват?
- Досега в Европейския парламент одобрихме 6 законодателни акта за икономическо управление, към които всички страни следва да се придържат. На Комисията се гарантира независимост, за да може да извършва наблюдение и контрол върху макроикономическите дисбаланси - дефицит или излишък. Тя може да отправя предписания до страните, които са задължителни за изпълнение, и да налага санкции, когато държавите членки не предприемат своевременни мерки за решаването на икономическите си проблеми. Пакетът също така цели да подобри прозрачността и отчетността и да гарантира, че статистиката е по-прецизна.
- Заради подкрепа на кандидата на ГЕРБ за кмет на Варна ДПС освободи от лидерския пост д-р Янко Станев. Медиите на депутата от ДПС Делян Пеевски подкрепят безрезервно властта?
- Няма да коментирам.