Първи жертви на родната авиация

03.01.2011;

Летците от аеропланното поделение изказват най-различни предположения за обстоятелствата, довели до злополуката.

Някои предполагат, че се е откъснала жицата на кормилото и по този начин максимално се е затруднило движението на машината. Друга версия изглежда по-правдоподобна. Когато при летежа възникват колебания, поручик Джинджифоров, който не е вързан с колан, пада върху Калинов. Последният губи равновесие и не може да удържи контрола над самолета.

Лятото на 1915 г. В Европа бушува Първата световна война. България все още запазва тактически неутралитет, но всеки момент се очаква да се включи във военния конфликт. Кипи усилена подготовка в българската армия. В бойна готовност е и младата ни военна авиация. Още през есента на 1914 г. край с. Божурище се изгражда ново летище. Построени са хангари и спални помещения за пилотите и обслужващия персонал. В края на годината тук се премества и авиационното училище. Ежедневно се извършват

тренировъчни изпитания

Рано сутринта на 16 юли 1915 г. поручиците Стефан Калинов и Христо Джинджифоров се подготвят за поредния пробен полет с биплана "Доган". Атмосферните условия са подходящи. Небето е ясно, духа слаб вятър. Титуляр на екипажа е Калинов, а Джинджифоров е помощник и стажант. Когато се издигат на 300 м височина, самолетът се разтриса и те го приземяват. Механиците оглеждат двигателя и корпуса и констатират, че всичко е наред. Двамата авиатори не се отказват и половин час по-късно предприемат второ излитане. Машината постепенно набира скорост от 100-110 км/ч и достига 600 м. От аеродрума ги проследяват техни колеги. В този момент

моторът спира да работи

и летателният апарат започва да криволичи. Поручик Калинов се опитва безуспешно да регулира управлението. Самолетът попада в опашен свредел и се устремява рязко надолу. Миг по-късно той се преобръща и се забива с предната си част в една нива близо до гробищата край с. Орландовци. Наблюдаващите летци се затичват към мястото на катастрофата. Моторът е на парчета, а аеропланът представлява купчина железа и разкъсани платна. Под тях съзират безжизнените трупове на нещастните си другари. Появяват се и войници, които помагат за разчистване на отломките. Картината е потресаваща. Пилотите лежат окървавени и потрошени. Кракът на Калинов е счупен на две места, а костите се показват през разкъсаните панталони. Гръдният му кош е смазан. Джинджифоров е с още по-сериозни наранявания. Цялото му тяло е надробено на парчета, които едва се крепят на кожата.

Новината за нещастието бързо се разнася в столицата. Скоро около разбития самолет се струпва маса народ. Войници правят кордон и с големи усилия успяват да спрат навалицата на 20 м разстояние. Пристигат военният прокурор майор Георги Пенов и следователят капитан Илия Сливков. Малко след тях от автомобил слиза майката на Калинов. Писъците є огласят околността, но тя не е допусната от следователя да види мъртвото тяло на сина си. Извършен е оглед на летателния апарат и описание на труповете. Те са натоварени на линейка и откарани в дивизионната болница, където е направена аутопсия. Лекарите установяват множество вътрешни увреждания, вследствие на които

смъртта е настъпила моментално

Останките на жертвите са положени в ковчези и пренесени в дома на Калинов.

Министър-председателят д-р Васил Радославов и военният министър ген. Иван Фичев веднага нареждат да им се докладва за катастрофата. Подробна информация за инцидента изискват и от двореца. Към обяд в района на злополуката се оказват престолонаследникът княз Борис и княз Кирил. Те разпитват събралите се авиатори как е станало произшествието и разглеждат останките от разбитото летателно средство. По нареждане на началника на инженерните войски над хангарите и сградите на аеродрума са издигнати траурни знамена.

На следващия ден загиналите пилоти са погребани на държавни разноски с военни почести. Катафалките са отрупани с венци, а пред тях войник носи самолетна перка, обвита в черен плат. Опелото е отслужено от митрополит Варлаам в катедралния храм "Св. Неделя". Присъстват облечени в парадни униформи военните аташета на Германия и Австро-Унгария.

Последна почит

отдават министърът на войната, началник-щабът на армията генерал Климент Бояджиев и други висши военни. Цар Фердинанд е представен от генерал Михаил Савов. Улиците са изпълнени със страдащи софиянци, мнозина се разплакват. След три пушечни и оръдейни залпа мъртвите са положени във вечен покой. Двамата пилоти не са застраховани, както това е правило в чуждестранните армии, и близките им не получават парично обезщетение.

Компетентните лица се заемат с изясняване на причините за трагедията. Поручик Калинов е не само опитен авиатор, но и добър конструктор. Заедно с механика Илия Младенов построява своя биплан "Доган" на принципа на френския "Воазен" и немския "Албатрос". Той лично наблюдава сглобяването на събраните от различни летателни апарати части.

Втора употреба

е и двигателят "Рено 70 НП". Поручикът се гордее с творението си и пред приятели гордо заявява: "Моята любовница е самолетът ми!" Авиоспециалистите не откриват никакви недостатъци в "Доган". Преди нещастието Калинов се оплаква на своя командир кап. Богданов, че дясната страна на машината е слаба и леко се огъва. Това го смущава, защото възникват проблеми при завоите. Независимо от тези притеснения екипажът прави опити да лети на 3000 м височина и да постави рекорд за бързина при издигането. Калинов често споделя, че живее с амбицията да направи обиколка на цяла България по предварително избран маршрут и се надява рано или късно да реализира тази мечта.

Летците от аеропланното поделение изказват най-различни предположения за обстоятелствата, довели до злополуката. Някои предполагат, че се е откъснала жицата на кормилото и по този начин максимално се е затруднило движението на машината. Друга версия изглежда по-правдоподобна. Когато при летежа възникват колебания, поручик Джинджифоров, който не е вързан с колан, пада върху Калинов. Последният губи равновесие и не може да удържи контрола над самолета. Разследващите трудно могат да установят

с какво е свързана аварията

Те записват в заключителния протокол, че вероятно тя е предизвикана от изненадваща повреда в двигателя, който буквално се е разпаднал. Това становище се подкрепя и от разказа на очевидец от земята. Селянин, който работил на нивата си, разправя, че чул силния шум на биплана и отчаяни викове във въздуха. Бученето на няколко пъти преставало и изведнъж последвал оглушителен трясък. След това аеропланът започнал да пада с носа напред и се разбил. Това са единствените прояснения в загадката за катастрофата. Но никога няма да станат ясни обстоятелствата, при които се стига до трагичния инцидент.

Поручик Калинов лети над Одрин

Поручик Стефан Калинов е роден през 1889 г. в Лясковец. Завършва Военното училище в София и през пролетта на 1912 г. е изпратен на авиационно обучение във Франция.

След избухването на Балканската война се завръща предсрочно в България, но успява да получи пилотска диплома. По време на военните действия е в състава на Първо аеропланно отделение, дислоцирано на летището близо до Мустафа паша, днешния Свиленград. Лети на френския биплан "Воазен" и изпълнява предимно разузнавателни задачи. На 30. Х. 1912 г. пилотира самолета над Одрин, а с него като наблюдател се издига самарянката от полевия лазарет Райна Касабова. Тя пръска позиви на турски език над града. Две седмици по-късно Калинов участва в първия групов боен полет в световната военна практика. Заедно с поручиците Радул Милков, Никифор Богданов и руснака Николай Костин се появяват от различни посоки над одринската гара Караагач и я бомбардират. За бойните си заслуги Калинов е награден с орден "За храброст", а колегите му го считат за "цар на въздуха". Той е един от асовете на родната ни бойна авиация.

Значително по-малък боен опит има поручик Джинджифоров. Той е роден през 1890 г. в Брацигово. Възпитаник на школата за запасни подпоручици в Княжево, служи в 3-ти артилерийски планински полк. Половин година преди трагедията е приет за обучение в аеропланната рота. Той е с незначителен летателен стаж и затова с неговата подготовка се заема поручик Калинов.

Гибелта на Христо Топракчиев

Гибелта на поручиците Калинов и Джинджифоров е предшествана от жестоката смърт на поручик Христо Топракчиев.

Той е сред тримата български пилоти, които първи преминават през авиационната школа във Франция. В началото на Балканската война извършва няколко полета над турска територия. На 12. Х. 1912 г. излита със стар моноплан "Блерио". Още преди да набере достатъчна височина, моторът експлодира и целият самолет заедно с летеца е обхванат от пламъци. Машината се разбива в близост до летището край Свиленград, без никой от притичалите се на местопроизшествието да успее да помогне на горящия Топракчиев. Трупът му е напълно овъглен и той става жертва на дълга си.

Още от Секретно

Преди 110 г. Турция ни признава за независими, но срещу 82 млн. франка за Русия

Комунистите отменят празника на 22 септември като царска отживелица, възстановен е през 1992 г. от кабинета на Филип Димитров Според решенията на Берлинския конгрес България е васално на турския

Как почиваше номенклатурата? Тодор Живков плувал няколко дължини в басейна в Евксиноград. Не обичал морето, защото ходел през август и тогава имало мъртво вълнение и водорасли

Само членовете и секретарите на Политбюро можели да отсядат в резиденцията, министрите – на Ривиерата, а окръжните лидери – на “Република” Бившият Първи предпочитал планината и за последно

Планиран ли е 11.09.2001 още през 40-те години?

Предупреждения, че нещо ще се случи с двете кули, има почти постоянно, а последното е само месеци преди самолетите да се разбият в сградите и да изпепелят всичко след себе си.

Какво е Predictive Programming и кой контролира бъдещето ни

Понякога ги виждате във филми, книги, реклами, предавания или обикновени изображения. Съобщения, които в дадения момент не са имали абсолютно никакъв смисъл или са били просто част от историята.

Как промиват мозъка ни?

Да ни втълпяват идеи чрез Predictive Programming, не е единственият начин, по който действат правителствата, за да контролират съзнанието ни. Те използват и много други техники.

Ленин заповядва на Сталин да си почива и да ходи на курорт

Владимир Илич се уплашил, че наследникът му за висшия партиен пост няма да доживее конгреса, на който щял да бъде избран, и го задължава да замине на Черно море По-късно на ВИП комунистите им се

Офицерът от ДС със смъртна присъда Владо Костов: Аз оцелях, а Георги Марков - не, заради дозата на отровата

-Господин Костов, наближавате почетен юбилей. Как се чувствате и с какво се занимавате в момента? - Какъв юбилей? 85-и рожден ден и какво? То беше нещо, което изглеждаше трудно достижимо,

Русия започна най-големите военни учения в съвременната си история. Подготвя се за "голям конфликт"

НАТО предупреди, че Русия се подготвя за "голям конфликт", информира ДПА. Русия започнаха най-големите военни учения в съвременната история на страната.

Призрачен кораб, изчезнал през 2009 г. се появи край Мианмар без екипаж и товар

"Призрачен" кораб без екипаж изненадващо се появи край бреговете на Мианмар и заседна в плитчина. Плавателният съд за последно се появил в пристанищни регистри през 2009 г.

Този уебсайт или инструменти на трети страни може да използват "бисквитки", които са необходими за функциалността им и са необходими за постигане на целите, илюстрирани в политиката за бисквитките. С натискането на бутона "Приемам" вие се съгласявате с използването им.