“Бягай” тушира опасността от още едни “бели” награди “Оскар”

22.02.2018;

Неочаквано, но и неизненадващо е тазгодишното присъствие на психологическия хорър "Бягай" (Get Out) сред претендентите за "Оскар". Неочаквано, защото лентата определено не е типичният кандидат за статуетка и бледнее сериозно сред останалите заглавия в съревнованието. Неизненадващо, защото продукцията покрива неписано "условие", като гарантира политическата коректност на награждаването и тушира опасността от раздаването на още едни "бели" призове.

"Бягай" е режисьорски дебют за афроамериканеца Джордан Пийл, комик и сценарист, едната половина от дуета зад хитовото американско комедийно шоу Key and Peele.

Неговото първо кинотворение се сдоби с номинации за "Оскар" за най-добър филм, режисура, оригинален сценарий, който също е дело на Пийл, и главна мъжка роля за Даниел Калуя. Актьорът бе отличен с БАФТА за изгряваща звезда, което не вещае добри шансове да му бъде връчен и "златният мъж" за водещо превъплъщение. И по-добре, защото за нас върхът вече е завоюван от Гари Олдман (който си получи съответната награда БАФТА) и остават само формалностите около най-високото признание за него.

Големият победител на филмовите награди на британската академия за кино и телевизия стана "Три билборда извън града" на Мартин Макдона с пет статуетки. Призът за режисура бе връчен на мексиканския магьосник Гийермо дел Торо.

Лентата на Пийл бе обявена от редица експерти

за най-добрия филм на 2017-а,

повечето критици се отнесоха галантно към нея, а интересът на зрителите помогна на продукцията да надскочи 48 пъти скромния си бюджет от $5 млн. и да натрупа приходи от около $240 млн.

Филмът е ужас, изцяло посветен на расовата дискриминация, който демонизира (и по един комичен начин) бруталните бели американци.

Някои кинокритици обаче подчертаха, че сюжетът съвсем не е нов, а в основата си е взет от филма "Шперцът" (Skeleton Key) от 2005 година.

Историята се завихря около любовта между чернокожия фотограф от Ню Йорк Крис Уошингтън, изигран от Калуя, и неговата бяла половинка Роуз Армитидж (Алисън Уилямс).

По всичко личи, че връзката между двамата е преминала редица изпитания, за да стигне до едно от най-сериозните - задължителната среща със семейството на Роуз. Крис е поканен да прекара един уикенд в имението на нейните родители Дийн (Брадли Уитфърд) и Миси (Катрин Кийнър), представители на заможната средна класа.

Кандидат-зетят е притеснен от начина, по който ще бъде приет, и

заради цвета на кожата си.

Очаква го обаче едно топло посрещане от евентуалните му бъдещи роднини, макар и често по лицата им да открива следи от лицемерие. В началото той тълкува тяхното свръхгостоприемство, примесено с редица неловки моменти, като опит да се игнорира смущението от неговата "различност".

В същото време се оказва, че домакините му са заобиколени от афроамериканци - такива са домашната помощница, градинарят, младата половинка на една възрастна дама от обкръжението на семейството. Всички те обаче са повече от странни и сякаш пращат мистериозни послания на гостенина, че в този дом го дебне някой.

В погледите на Дийн има някаква безскрупулност, макар и той да признава, че би гласувал отново за Обама, ако можеше. Съпругата му пък е изключително мила, особено когато предлага на Крис да му помогне да се откаже от вредния навик - тютюнопушенето, чрез хипноза. Но... естествено, този епизод крещи, че във въпросната нейна практика се крие ключът към зловещата загадка.

Може би най-симпатичен и зареден с хумор е образът на приятеля на Крис и охранител на летище Род (ЛилРел Хаури), който в крайна сметка ще се притече на помощ на своя изпаднал в беда другар. През цялото време у главния герой сякаш един глас му крещи "Бягай!", но до последно той го игнорира. Така бавно, но сигурно се придвижва към грозната истина и

садистичната развръзка.

В лентата терорът от белите над черните хора е представен с известна пародия и традиционният расизъм бива трансформиран в една обсесия на мъчителите към техните жертви. По един фантастичен начин те ги държат в ужасяващо робство. Идеята е, че тази жестока общност от "светли" американци иска да се възползва от физическото превъзходство, което отдават на тъмнокожите над останалите.

И ако това не е арогантна смяна на посоката на предразсъдъците?! Със сигурност няма значение, защото по всичко личи, че

белите трябва и всъщност носят повече на "черен хумор".

В "Бягай" участват още Кейлъб Лендри Джоунс, Кийт Станфийлд, Бети Габриел и други. Филмът вече имаше своята премиера на големия екран у нас през юли.

Още от Шоу

Red Bull Soapbox

Red Bull Soapbox ще превземе бул. "Черни връх" на 30 септември между 11 и 16 часа. В щура надпревара ще се изправят отбори от по четирима души с количка,

Sofia Graffiti Battle III

Sofia Graffiti Battle III ще се проведе в периода 22 - 23 септември на покрития паркинг в междублоковото пространство на ул. "Химитлийски проход" в столицата - осем улични артисти в класическа

Фестивал на киселото мляко

Поредното издание на Фестивала на киселото мляко - традициите на Родопите, ще се проведе от 21 до 23 септември в с. Момчиловци. Събитието има за цел да популяризира традициите за производство на

"Любовта е лудост"

Международният филмов фестивал "Любовта е лудост" продължава в Пловдив до 23 септември. Любителите на световното кино могат да си припомнят какво е любовта в различните й проявления.

"Звездни детективи"

Научна работилница "Звездни детективи" очаква малките откриватели в "Музейко" на 23 и 24 септември от 13 до 14 ч. и от 16 до 19 ч. Небесните съзвездия крият шокиращи криминални подробности от живота

"Живият огън на традициите"

Eдинственият по рода си фестивал "Живият огън на традициите" под надслов "Символ и ритуал" ще се проведе oт 21 до 23 септември в парк "Военната академия".

Дейвид Гарет пребори хернията, за да е в София

29 септември е датата за всички нетърпеливи фенове, които очакват да видят Дейвид Гарет на българска сцена. Събитието няколко пъти бе отменяно, тъй като здравето на известния цигулар рязко се влоши.

Халед Хосейни се завръща

Авторът на “Ловецът на хвърчила” се завръща с “Молитва към морето” - история, вдъхновена от трагичната съдба на Айлан Кюрди - тригодишното сирийско дете, което през септември 2015 г.

“Аз съм ти, Адриана” - третият живот на фаталната героиня на Димитър Димов

Адриана. Млада, красива, умна и емоционална. С очи на русалка. Дъщеря на богат български фабрикант, разглезена от изтънчения безделен живот на жените от своята класа.

Този уебсайт или инструменти на трети страни може да използват "бисквитки", които са необходими за функциалността им и са необходими за постигане на целите, илюстрирани в политиката за бисквитките. С натискането на бутона "Приемам" вие се съгласявате с използването им.