Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Пиратите крият лицата си по време на акция. СНИМКА: РОЙТЕРС
Пиратите крият лицата си по време на акция. СНИМКА: РОЙТЕРС

Правят милиони долари

Предпочитат мачете, картечници и искат откупи

За 4 г. морски разбойници са атакували 66 кораба и са пленили над 100 моряци

Съвременните африкански пирати предпочитат мачете, картечници и откупи. Те правят милиони долари дори от един заловен кораб.

Преди десет години крайбрежието на Сомалия бе център на този "морски занаят". Страната нямаше брегова охрана или функционираща държавна машина, което

позволяваше на добре въоръжени пирати

да се придвижват до огромните товарни кораби с моторни лодки, да се качват на борда и да ги превземат.

Кулминацията на кризата със сомалийското пиратство бе в периода 2007-2012 г. През 2017 г. според статистиката на Международното морско бюро към Международната търговска палата, което наблюдава престъпността, пиратството и грабежите в морето достигнаха най-ниската си точка от 22 години.

През 2018 г. обаче статистиката е отново стряскаща. Само през първата половина на 2018 г. пирати са атакували 66 кораба и са пленили над 100 моряци. Нападенията са се увеличили в сравнение с 2017 г., когато за същия период на годината са регистрирани атаки на 43 плавателни съда, а през първата половина на 2016 г. - на 37. Тази статистика смразява кръвта в жилите дори на опитните моряци, отбелязва "Франкфуртер алгемайне цайтунг".

Разбойниците се завръщат в целия световен океан,

но са най-активни в западното крайбрежие на Африка. Докато част от сомалийските пирати са оставили своите калашници в резултат на успешната борба с явлението, от другата страна на Африка край крайбрежията на Нигерия и Гана пиратството взема все повече жертви.

През първите три месеца на годината западноафриканските морски разбойници са пленили 100 моряци и са отвлекли 14, превзели са 4 кораба край бреговете на Нигерия. По информация на Международното морско бюро при 11 от тези нападения корабите са обстрелвани.

Пирати са успели да се качат на борда на 39 плавателни съда. От 114-те моряци само един не е пленен в Гвинейския залив. В този район, където минават големи танкери с нигерийски нефт, днес стават 40 процента от нападенията, а това води до намаляване на цените на нефта.

Центърът за статистика на пиратството в Лондон регистрира всеки случай на атака от 1991 г. и го отбелязва на картата на света. През първите четири месеца на 2018 г. в нигерийски води са регистрирани 22 пиратски атаки. Във водите на Сомалия има въоръжено нападение и стрелба срещу кораб, пиратите са преследвали два търговски кораба с продукти.

В края на март т.г. е обстрелван танкер в Аденския залив. В Индонезия има 9 инцидента.

Водите край Нигерия - новата гореща точка

От 2016 г. атаките край Нигерия се увеличават. През 2017 г. в този район има 33 пиратски атаки и грабежи, докато през 2011 г. са десет. Нигерийските пирати са жестоки и въоръжени с картечници и гранатомети, които използват често при нападенията.

Сомалийските пирати обикновено се качват на кораба, след това пускат котва и държат екипажа, докато не получат пари за откуп. Нигерийските пирати действат по друг начин. Те се придвижват бързо, участват в жестоки битки с огнестрелни оръжия и оставят жертви на корабите, преди да се оттеглят в лабиринта от ръкави в делтата на Нигер, където е много трудно да бъдат намерени от силите за сигурност, пише сп. "Икономист".

Броят на отвличанията

също е по-висок.

Според статистиката 65 от 75-те членове на екипажи, отвлечени през 2017 г., са били пленени във или около нигерийските води. Пиратството в Гвинейския залив, което се простира от Габон до Либерия, не е достигнало равнището на сомалийските пирати. Но Сирус Моди от Международното морско бюро предполага, че статистиката не е пълна. Данните не включват атаки срещу риболовни кораби или фериботи, които със сигурност също са тероризирани от пиратите, но не съобщават за такива инциденти.

"През годините нигерийските пирати изглежда не са арестувани или преследвани", казва г-н Моди пред "Икономист". - Корабособствениците са загубили доверие в системата.

Ако съобщят за инцидент,

рискуват нападения

над корабите си в бъдеще. Така че мълчат."

На 24 октомври 2017 г. в залива Биафра на юг от град Порт Харкот, Южна Нигерия, е нападнат морският контейнеровоз Demeter. Осем пирати с бърза моторна лодка успяват да се качат на кораба и да отвлекат шестима членове на екипажа заедно с капитана. На 12 декември е съобщено за освобождаването им.

През юни същата година е освободен и руски моряк, попаднал в плен на пирати в Гвинейския залив. През февруари 2017 г., отново край бреговете на Нигерия, пирати вземат за заложници седем моряци от Руската федерация и един украинец, работили за германската компания Briese на кораба BBC Caribbean.

Инцидентът става в Гвинейския залив, на 120 мили от остров Бони. Пиратите откриват огън от моторна лодка по плавателния съд, който плава от Камерун до Гана. На 23 февруари 2016 г. край бреговете на Нигерия разбойници превземат кораб на френската компания MV Bourbon, обслужваща нефтени находища. ВМС на Нигерия провеждат спасителна операция за освобождаването на екипажа, но пиратите залавят двама души.

Седмица по-късно един от пленнициите, който е руснак, е освободен и разказва пред руските медии, че е бил държан

в плен в джунглите

на Нигерия

в колиба, откъдето не можело да се избяга. През февруари 2016 г. 13 въоръжени бойци в Нигерия атакуват танкера MT Leon Dias в неутрални води на Атлантическия океан на 100 морски мили от бреговете на Нигерия. Те вземат за заложници петима души от 21-членния екипаж, сред които и двама руснаци, които са освободени, след като собственикът на кораба от Либерия предава на пиратите откуп.

Според Регионалното обединение за борба с пиратството и въоръжените грабежи в Азия (ReCAAP) в района на море Сулу и Сулавеси, както и в Южнокитайско море в района на малайзийската провинция Сабах, остава висока опасността за членовете на екипажите, въпреки че нападенията там са намалели в сравнение с 2016 г.

През февруари 2017 г. ReCAAP регистрира в този район 4 инцидента с търговски кораби: три нападения и един случай на отвличане. В два от случаите корабите са нападнати от въоръжени лица, за които се предполага, че са бойци на терористичната групировка Абу Саяф.

В доклада на ReCAAP се посочва, че шестчленен екипаж на търговския кораб Giang Hai, плаващ под виетнамски флаг, е бил отвлечен от въоръжени хора край бреговете на остров Багуан, Филипините, в района на море Сулу. Един от членовете на екипажа е

убит по време

на атаката

ReCAAP предупреждава капитаните и членовете на екипажите да избягват конфронтация с престъпниците и при опасност от нападение незабавно да съобщават на бреговата охрана, спасите

лните станции и военноморските бази в района.

През 2018 г. "ловците" на пирати забелязват нова тенденция - гонитбата на корабите започва още от пристанищата. "Целта на разбойниците е да превземат целите танкери заедно с товара им", казва директорът на Международното морско бюро Потенгал Мукундан.

Обикновено пиратите се качват на кораба и вземат част от екипажа за заложници, а след това отплават с кораба от крайбрежието към международни води, където се чувстват в пълна безопасност. Там товарът, например дизелово гориво, се прехвърля на по-малки части на други кораби и се изпраща за продажба на суша.

Празният плавателен съд с моряците се връща на пристанището едва след като се получи откуп, твърди Мукундан.

Атаките през 2018 г. започват през февруари.

Регистриран в Панама танкер Marine Express, на борда на който се намират 22 индийски моряци, изчезва безследно край бреговете на Бенин. Танкерът превозва 13,5 хил. тона гориво за $8,1 млн. Три дни по-късно плавателният съд се връща на брега, управляван от капитана и екипажа му. Условията по освобождаването им не са известни.

В някои случаи екипажите на корабите се справят успешно с пиратите без откуп. На 16 февруари MV Kudos 1 плава недалеч от остров Басилан, Филипините, когато е обстрелван от въоръжени хора с три лодки. Няколко моряци са ранени. Екипажът отбива нападението, като излива върху въоръжените нападатели смес от вряла вода и масло.

Нападателите са

свързани с терористичната групировка Абу Саяф

според "Меритайм Телеграф". Генерал-лейтенант Карлито Галвес, командващ военноморските сили на о. Западен Минданао, високо оценява действията на моряците, които успяват да защитят кораба до идването на военните.

Друг случай с благополучен край е с товарния кораб FWN Rapide от Холандия. През април с 14-членен екипаж на борда той плава между Гана и нигерийското пристанище Порт Харкот, когато пиратите го превземат и взимат със себе си 12 души за заложници, според съобщение на представителя на компанията Кор Радинг.

Двама от моряците на борда успяват да се скрият от нападателите и успешно насочват кораба извън района на нападението. През май целият екипаж е в безопасност. Подобни случаи има и миналата година. На 5 март 2017 г. товарен кораб Phu An 268, превозващ 2,7 хил. тона ориз, напуска пристанище Мой Тхой, Виетнам, и поема към пристанище Сандакан, Малайзия.

Скоро след отплаването към кораба приближава лодка с шестима пирати и

го преследва час

и половина.

Капитанът и екипът му вдигат тревога, увеличават скоростта и включват пожарните авиоцистерни, за да не допуснат пиратите на борда. Капитанът незабавно съобщава на малайзийските власти и Кралският флот на Малайзия изпраща военен катер на помощ на Phu An 268. Пиратите са облъснати.

В друг случай на 22 февруари 2017 г., товарният кораб Donghae Star, плаващ под панамски флаг, е застигнат на северозапад от остров Тави-Тави, Филипините, от три моторни лодки с по 5 въоръжени пирати във всяка от тях.

Те са забелязани от екипажа и след подадена тревога на помощ идва екип от филипинската военноморска мониторингова станция. След преследване морските разбойници изчезват.

Международната организация за борба с пиратството подчертава, че оперативните действия на екипажите на плавателните съдове имат голямо значение за намаляването на морските нападения заради въздействието, което оказват при успешно справяне с пиратите.

През април 2017 г. в интернет се появи видео, на което сомалийски пирати не успяват да превземат кораб недалеч от Африканския рог. Кадрите са били заснети от камерата на един от бодигардовете от охранителна компания, наета да защитава кораба от пиратски атаки. Видеото събира 12 млн. гледания само за 4 дни.

Вижте още:

Смъртоносната битка между сомалийски пирати и частна охрана на борда на товарен кораб

Пленен от сомалийски пирати български моряк: още ми текат сълзите