Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Реджеп Ердоган иска строителството да започне до края на годината.  СНИМКИ: РОЙТЕРС
Реджеп Ердоган иска строителството да започне до края на годината. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Солеността и топлината на Мраморно море ще се променят и някои риби ще изчезнат

В града ще замирише на развалени яйца, ще се превърне в остров, а тайните на древногръцкия град Батонея ще останат под вода

Следващите поколения може въобще да не знаят какъв е вкусът на лефера

Новият мегаканал е мечта на турските управници още от османско време. Пръв султан Сюлейман Великолепни през ХVI век споменава за него. Придворният архитект Мимар Синан даже получава задача да се заеме с идеята, но в един момент тя е изоставена.

След това султан Мурад III издава ферман за изграждането на канала, но също по неизвестни причини той не е започнат.

За този изкуствен воден път споменава и лидерът на Демократическата лява партия Бюлент Еджевит през 1994 г.

Реджеп Ердоган отваря дума за канал "Истанбул" от 2011 г., когато обещава в предизборна реч да осъществи 5-вековната турска мечта. Според експерти съоръжението ще промени из основи картата на Истанбул, като превърне западната част на мегаполиса в остров, съобщава Ройтерс.

Проектът ще струва между 16 и 20 милиарда долара

и ще свърже Черно и Мраморно море. Предвидената дължина е 45 км, дълбочината - 24 метра и широчината - 400 метра. Очаква се да приключи през 2023 г., когато страната ще отбележи 100 г. от обявяването си за светска република от Мустафа Кемал Ататюрк.

Протокът ще бъде прокопан успоредно на Босфора, който е силно натоварен. Трафикът през известния от древността естествен воден път между Черно и Мраморно море е три пъти по-голям от този в Суецкия канал. Само през 2017 г. през него са минали около 43 000 кораба. Това е с една четвърт по-малко в сравнение с преди 10 г., но в днешно време плавателните съдове са доста по-големи.

Какви ефекти

може да има

при реализирането на този грандиозен проект на Ердоган?

"Хидроложкият баланс между студените води на Черно море, от една страна, и топлите и солени води на Средиземно и Мраморно море, от друга, ще се промени", смятат проф. Джемал Сайдам от университета "Хаджеттепе" и проф. Етем Гонен от Техническия университет в Истанбул.

Черно море е с около 54 см по-високо и има наклон към Мраморно. Причината са значителните количества речни води, които се вливат в Северозападната част на Черно море. Това води и до

по-висока скорост на утаяване на наноси

и формиране на дебел слой седименти - между 11 и 14 м в различните части на басейна.

Между двете морета тече Босфорът. А след построяването на новия канал потокът към Мраморно море ще е двойно по-голям. В същото време реките Дунав, Днепър и Днестър няма да захранват Черно море с по-голямо количество води. Ще се получи така, че

свежите течения от север ще са повече,

докато топлите и солени от юг ще намалеят. Това според специалистите ще доведе до бавно пресушаване на по-студеното море.

Другото притеснение на екозащитниците е, че ще се сложи началото на необратима екокатастрофа за по-горещото море.

Докато Черно море бавно ще се пресуши, температурата и солеността на Мраморно и Средиземно море ще се променят.

Водите на Мраморно море може да се превърнат в тиня,

като последствията ще са за водната флора и фауна и дори за крайморските селища, предупреждават професори от истанбулски университети.

Възможно е дори в следващите векове жителите на Истанбул да не познават вкуса на лефера, който е специалитетът на всички заведения край Босфора.

Експертите смятат, че и други видове риби няма да оцелеят. Нивото на кислород в Черно море ще се увеличи, а това неминуемо ще се отрази върху популацията на животните в него.

Освен това ще се наруши и пътят на прелетните птици, опасяват се екозащитници.

Новият канал ще доведе до замърсяване на изворите в западната част на Истанбул, а някои от тях дори ще бъдат запушени.

Проектът на Ердоган ще минава през

два басейна

- язовирите Сазлъдере и Теркос, които доставят 1/3 от водата на Истанбул и ще увеличи концентрацията на сол в подводните течения. Това, от своя страна, ще промени качествата и на водата за поливане на селскостопанската продукция, като ще се отрази върху качествата и вкуса на доматите и другата реколта.

След като се построи, каналът няма как да се запълни отново и да се върне старото положение и затова експертите настояват за сериозни проучвания, преди да се предприемат каквито и да било действия.

“Казват му

“лудия проект”,

но за нас е "кошмарният проект", твърди Онур Акгюл, член на Защита за северните гори, НПО с централа в Истанбул.

Каналът ще увеличи нивата на сероводород в Мраморно море и това ще доведе до непоносима миризма на развалени яйца в Истанбул, смятат експертите.

Министерството на околната среда не е отговорило на въпросите на Ройтерс за възможните ефекти от прокопаването на канала. Транспортното министерство и "Синар инженеринг", компанията, натоварена с екологичната оценка, отказали коментар.

В България също

никой все още не е направил преценка

как ще се отрази върху Черно море строителството на новия канал "Истанбул".

"Босфорът се намира на турска територия, но е с международно значение. Засега нямаме конкретна информация и не мога да коментирам как би се отразило строителството на втори канал върху Черно море - заяви пред "168 часа" Виолин Райков, зам-директор на Института по океанология. -

Трябва да се направи екологична оценка, да се прецени какви неблагоприятни въздействия ще има

за сушата, за въздуха, за биоразнообразието

и чистотата на водата, след като се увеличи потокът от кораби.

Необходимо е да се изчисли какви ще са вредните емисии и какви ще са последствията от десетократното увеличение потока на кораби, дали няма да се повишат петната с нефтени разливи."

Освен ефекти върху околната среда проектът предизвиква и дискусия за останките от културата на древните гърци, живели по тези земи.

Канал "Истанбул" ще минава покрай бреговете на езерото Кючукчекмедже, което се намира до главното летище на Истанбул. А там лежи голямо археологическо богатство - останките от разрушения пристанищен град Батонея. Руините са на около 8500 г. И там са първите сведения за заселване на Тракия с хетски племена.

Освен това по протежението на бъдещия канал лежи една от старите пещери със следи от живот в Европа - Яримбургас.

Ако се започнат разкопки, може да се научи

каква е била ранната история на Константинопол,

тъй като от онзи период има малко запазени сведения. Ако Ердоган изпълни плановете си, голяма част от Батонея ще бъде погълната от вода.

Екосистемата на лагуната около Кючукчекмедже, в която виреят морски животни и прелетни птици, ще бъде разрушена, пише още Ройтерс.

Каналът е част от серия грандиозни проекти - трето летище на Истанбул и няколко моста, и трябва да бъде завършен през 2023 г., когато ще се честват 100 г. от обявяването на Турция за република. Властите твърдят, че ще поискат висока такса за преминаване, за да си върнат инвестицията. Но въпросът е кой ще плати, за да минат корабите му през канала, при положение че може да плуват през Босфора безплатно?

Строежът трябва да започне тази година. Турция подписа споразумение с Панама за сътрудничество при изграждането на канала. Привлече и специалисти, участвали при прокопаването на Суецкия канал.

В Истанбул ще замирише на развалени яйца и ще се превърне в остров.
В Истанбул ще замирише на развалени яйца и ще се превърне в остров.