Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

От eMAG са обявили Черен петък на 24 ноември. Компанията вече е глобявана за подвеждащи намаления при предишни такива кампании.
От eMAG са обявили Черен петък на 24 ноември. Компанията вече е глобявана за подвеждащи намаления при предишни такива кампании.

За първи път за “Черния петък” на 24 ноември 2017 г., румънският онлайн сайт не посочва нито стоките, нито размера на намаленията

Причината е в рекордната глоба от КЗК - 4,7 млн. лева

Потребителите са подведени - първо се вдигат цените на стоки, а после се обявяват намаления

Над 250 млн. лева е оборотът на румънския онлайн търговец Emag за трите години, откакто компанията оперира в България. Върху тази сума обаче не е бил платен нито лев данък.

В случая с eMAG оператор на сайта е румънската “Данте интернешънъл”, а сделките се оформят като дистанционни продажби, при които се използват услугите на куриерски фирми. По този начин в България не се пащат дължимите данъци и такси.
72 часа преди “Черния петък” собственикът на марката “Черен петък” - “Данте интернешънъл” е в активна кампания за хиляди стоки, които на 24 ноември ще продава онлайн.

Патентното

ведомство в

България през

2016 г. е

необичайно

щедро към

румънската
компания, разрешавайки й да патентова до 24 ноември 2024 г. словосъчетението и нито един друг търговец у нас няма право да използва словосъчетанието "черен петък", чиято родина е САЩ.

Патентът позволява разнообразни дейности - даване под наем на рекламно време, онлайн реклама, организиране на изложби, на модни ревюта, на търгове; търговски панаири и други.

Още няколко компании в България са се обърнали към Патентното ведомство за патент, но им е бил отказан.

За първи път за "Черния петък"- 24 ноември 2017 г., еMAG не посочва размера на намаленията и конкретните стоки, които ще бъдат предложени. Най-вероятно това е заради рекордната глоба, която Комисията за защита на конкуренцията наложи на румънците - 4,7 милиона лева за 15 вида нарушения. Най-скандалното е, че онлайн

търговецът

първо вдига

цените на

стоките, а после

обявява, че ги

предлага с

намаление 70%
Колко ще спечели този път еMAG от “Черния петък”? Подобна информация вероятно няма да постъпи в Националната агенция по приходите. Но е сигурно, че промоциите при "черния петък" предизвикват огромен интерес - при предишните на сайта на eMAG е имало по 1,2 млн. посещения на ден. Парите, които се харчат от потребителите при параруване на ден се изчисляват на близо 70 млн. лева дневно.
Точният размер на оборота през последните години на еMAG обаче най-вероятно ще бъде осветен след като завършат проверките, които

НАП прави

на внушителен

брой онлайн

търговци в

България

Засичат се данни от куриерските фирми за обем, произход, вид на стоката и период на доставка. От НАП потвърждават, че върви мащабен анализ, но не коментират ревизии на отделни компании.

Как така собственикът на румънската еMAG “Данте интернешънъл” успява да заобиколи законите в България?

Румънецът Юлиян Станчу регистрира преди 3 години у нас маркетингова агенция “Емаг интернешънъл”.

Под предлог че

извършва

маркетингови

проучвания,

върви истинската

стопанска

дейност

на сайта eMAG.bg, който е на български език.

А факта, че се спестява плащането на данъци в България, потвърждават и записаните условия по една от многобройните томболи, организирани в кампания на “Данте интернешънъл”

При нея като награда се предлага почивка за двама на Канарските острови, включваща двупосочни полети и 6 нощувки за двама. В правилата е посочено, че от брутната стойност на наградата

ще бъде удържан

облагаемият

данък, дължим

в Румъния

Според българския закон за регистър БУЛСТАТ всяко чуждестранно юридическо лице подлежи на задължителна регистрация при две условия - когато осъществява стопанска дейност в България и когато ефективното управление е на територията на страната.
“Данте интернешънъл” отговаря и на двете условия, категорични са юристи, тъй като агенцията “Емаг интернешънъл” има над 100 служители, които обслужват доставките и продажбите от онлайн магазина, а също така се оператори на телефоните, посочени на него.

Избягвайки регистрацията по БУЛСТАТ, компанията, освен че

не плаща данъци

у нас, се поставя

и в

привилегировано

положение

спрямо

конкурентите си,

тъй като има възможност да дъмпингира техните цени.При оформянето на сделките като дистанционни продажби от “Данте интернешънъл” не издават и касови бележки. Плащането се извършва като паричен превод от куриерските фирми, които правят доставките на поръчаните стоки. В България са регистрирани 40 куриерски фирми, част от тях обаче нямат лиценз за доставчик на платежна услуга, каквото е изискването по закон. (Виж 3-а стр.) От известно време част от куриерските фирми предлагат любопитен франчайз - дават името си на онлайн търговци, които извършват доставките, но под разпознаваемо име на куриерска компания.

“24 часа” попита “Данте интернешънъл” какъв е размерът на платените в България данъци, какъв е оборотът и дали компанията има регистрация по ДДС.
Вместо конкретни отговори и цифри получихме следния текст: “eMAG.bg е изряден данъкоплатец и всички суми са надлежно декларирани към съответните отговорни институции в България”.

Юристи твърдят, че с липсата на регистрация по БУЛСТАТ се нарушават и правата на потребителите по закон. До този момент

КЗК е глобила

три пъти “Данте

интернешънъл”

за нелоялни търговски практики, но е платена само най-малката глоба, другите се обжалват.

През ноември 2014 г. санкцията бе над 758 хил. лева за две нарушения. Тогава от антимонополния орган установиха, че преди да бъде обявено намаление от 70%, цените на редица стоки, които се предлагат в еMAG, са завишени. Така на практика потребителите са заблуждавани, че купуват с отстъпка. От КЗК посочват, че кампанията е била с относително кратък срок - 3 дни.

През март 2015 г. КЗК глоби eMAG с нови 137 884 лв. за нелоялна конкуренция заради томбола, при която наградата е екскурзия до остров Тенерифе. Сигналът е подаден в КЗК от две физически лица. Първият потребител твърди, че купил бургия от сайта за 3 лв., след като по телевизията видял реклама за томболата. Оказало се обаче, че не бил допуснат до участие в играта, защото имало минимална стойност на покупката от 100 лв., което не било посочено в самата реклама.

Жалбата на другия потребител е, че наградата от играта далеч надхвърля допустимия от КЗК праг. Именно по нея комисията открива нарушение на закона.
От “Данте интернешънъл” се оправдали, че компанията

“оперира

дистанционно от

Румъния, няма

голям опит на

българския пазар

и подготвени кадри, поради което някои нюанси във връзка с предлагането на награди са убегнали на маркетинговия отдел на дружеството”.

Глоба има и за притежаваната от “Данте интернешънъл” платформа за онлайн пазаруване “Фешън дейс” през май 2016 г.

Комисията за защита на конкуренцията откри нелоялна конкуренция при промоция за великденските празници. Антимонополният орган е установил познатата вече практика - цените на стоките са били по-ниски непосредствено преди намалението, а в конкретните дни били значително завишени, след което е обявено намаление от 25%.
Например боти по време на промоцията били обявени за 119,90 лв., докато преди това стрували 82,90 лв. Същото нарушение е установено и за два модела сандали. Според антимонополния орган така се заблуждавали потребителите, че дадена стока не може да бъде купена по-изгодно от “Фешън дейс” извън дните на намаление или да бъде намерена на по-ниска цена в друг сайт.

Една от

най-високите

глоби, налагани

от КЗК, бе

пак за eMAG

Санкцията е в размер на 4,7 млн. лева и е за 15 вида нарушения при провеждането на различни рекламни кампании.

Глобата за собственика “Данте интернешънъл” е заради продажбата на книги. Проучването е установило, че техните цени са били завишавани в деня преди обявяването на намаление от 70%.

В изпратено до КЗК становище от “Данте интернешънъл” уточняват, че компанията е регистрирала домейн адрес еmag.bg и използва сайта за продажба на стоки от свое име, както и от името на партньори. Според дружеството при промоции условията се определят именно от въпросните партньори.

От “Хеликон”, които са участвали тогава в промоцията, обаче информират КЗК, че не разполагат с достъп до сайта на eMAG и не могат да въвеждат там информация за продукти.

Издателство “Колибри” е категорично, че не участва в рекламните кампании на търговците, а провежда собствени промоции на издадените книги.

През тази година от eMAG отново са обявили черен петък на 24 ноември, когато ще бъдат предлагани стоки с намаления. Дали те са истински, или отново ще бъде приложена практиката с предварително вдигане на цени и след това обявяване на намаления, засега не е ясно.

ОНЛАЙН ТЪРГОВЦИ КРИЯТ 500 МИЛИОНА ЛЕВА ДАНЪЦИ НА ГОДИНА

Всяка десета компания за търговия по интернет укрива продажбите и печалбите си, не плаща ДДС и корпоративен данък. Това показват данни на Националната агенция за приходите.

Според хостинг компании през магазините за онлайн търговия минава оборот от 5 млрд. лв. Това означава, че укритите данъци са поне 500 млн. лева.
Досега инспекторите на НАП установили две основни схеми. При първата търговията осъществявали физически лица. Схемата лъснала, след като били установени случаи на недекларирани доходи от над 250 000 лв., които се оказали с произход “наложен платеж”.

Обясненията, които най-често давали уличените в това нарушение, били, че пазаруват от името и за сметка на роднини.

Втората схема работела с регистрирани компании, включително по ДДС. Някои от нарушителите издавали касова бележка, но не за всяка продадена стока, а банковите преводи или наложените платежи не били осчетоводявани. При ревизиите било установено, че при поръчки за по-дребни суми всичко е изрядно, а по-големите не се записват.

За да контролира онлайн търговците, НАП има специализиран софтуер за наблюдение, който следи за появата на нови фирми, както и се търси връзката им с регистрирани или с доходите на свързани с тях физически лица.

Посредством данни, изисквани от куриерските фирми, били описвани обороти, оценени по брой обем и стойност, след което е проверено дали счетоводните документи на онлайн търговците се разминават с данните на куриерите.
Близо 40 са регистрираните у нас куриерски фирми. Най-големите 20 компании в сектора имат общи годишни приходи от близо 600 млн. лв. Разрастването на бизнеса им се дължи основно на електронната търговия.

Част от големите куриерски компании предлагат и франчайз - при него фирми ползват само логото на куриера, но оперират със собствени превозни средства и персонал.

От НАП напомнят, че при доказване на нарушения се плаща 10% данък за укрития оборот, както и лихви за периода от настъпването на падежа за тези задължения.
Отделно укриването на данъци за над 3000 лв. се наказва със затвор от една до шест години, а за неплащане на данъци над 12 000 лв. се предвижда лишаване от свобода от две до осем години, припомнят от НАП.

От КЗК пък предоставят и списък с търговци, при които са установени нелоялни практики. Сред тях са emag.bg, remix.bg, obuvnaborsa.bg, obuvensviat.com, evizabg.com, promoclub.bg и други. При повечето от тях липсвала преддоговорната информация.

ДЕЛОТО ЗА РЕКОРДНАТА ГЛОБА СЕ ТОЧИ ВЕЧЕ ТРЕТА ГОДИНА

Глобата от 4,7 млн. лв. е обжалвана от “Данте интернешънъл”, а делото се бави трета година във ВАС. То е образувано на 23 декември 2014 г., като първото заседание е на 30 септември 2015 г. Отложено е, защото адвокатите на “Данте интернешънъл” искат да им се осигури пълен достъп до решението на КЗК, без заличени данни.

Съдът излиза с определение, че това няма как да стане, защото те засягат информация “и от трети за спора страни, изрично поискали опазване на предоставената производствена, търговска или друга защитена от закон тайна”.

Определението е от 29 декември 2015 г. Следват още три заседания. От “Данте интернешънъл” твърдят, че КЗК не е комплектувала добре преписката си и не могат да изградят защитна теза. От 16 юни 2016 г., когато съдът назначава експертиза, трима вещи лица се отказват. Това е причината да няма нито едно съдебно заседание от 30 септември 2015 до 15 март 2017 г. Тогава последното, четвърто вещо лице - Антония Пандичева, изпраща молба до съда, че е уведомена за назначаването си на 10 март и следващото заседание е насрочено за 21 март 2018 г.

ЕВРОКОМИСИЯТА ИСКА ДА СЕ ПРОМЕНИ ОБЛАГАНЕТО

Европейската комисия ще променя начина на облагане на интернет базираните компании.

Едно от предложенията е на Франция и според него облагането трябва да е на база продажбите във всяка европейска страна, а не според приходите в държавите с ниски данъци.

Срещу него се обявиха Кипър, Малта, Ирландия и Люксембург.

От ЕК лансират т.нар. Обща консолидирана корпоративна данъчна основа, която представлява амбициозен опит да се обединят данъчните основи в ЕС. Проектозаконът в момента е предоставен за разглеждане от 28-те държави членки.
Предвижда се всички международни компании, които оперират на територията на ЕС и имат продажби над 750 млн. евро, да бъдат фиксирани към данъчната система на страна членка, където ще плащат данъци. Тези пари обаче ще бъдат разпределяни между всички държави, където извършва дейност компанията. Те също така ще бъдат определяни не на базата на посочените приходи, а на активността, която имат в тях.
Тя ще се измерва посредством комбинация от фактори, включително броя на служителите, състоянието на активите и размера на продажбите.

България подкрепя по-сраведливо облагане на интернет компаниите, но не е съгласна с въвеждането на единен данък за целия ЕС. Мотивите са повече от ясни - страната ни има 10% корпоративен данък, който е един от най-ниските в ЕС, и не иска да губи това предимство.

Една от големите бази със складове на eMAG  в София е в сграда “Боила”.
Една от големите бази със складове на eMAG в София е в сграда “Боила”.