Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ще мият повече улици, но не казват колко често и как

Едва 4 станции ще мерят сажди от димящите коли, но още не са предвидени глоби

Какви мерки ще са мерките за по-чист въздух, след като Министерството на околната среда и водите (МОСВ) обяви, че това ще е приоритетът ни за европредседателството?

Според експерти, които се запознаха с програмите на ведомството и Столичната община едва ли ще има голям напредък. Причината е, че повечето мерки са в оборот поне от десетина години, без да има особен резултат.

Освен че саждите ни разболяват, на 5 април 2017 г. Съдът на Европейския съюз осъди България за превишаване на нормите за фини прахови частици и

липсата на планове за качеството на въздуха

за периода от 2007 до 2014 г. И тъй като не се прави нищо, прогнозите са, че до 2030 г. страната ни ще е един от най-замърсените градски центрове в Европа. За това предупреди представителят на Световната банка за региона Тони Томпсън по време на специално съвместно заседание на комисиите по здравеопазването и околната среда.

Тази стряскаща статистика се доказва и от факта, че през 2010 г. близо 12 хиляди души у нас са починали от различни заболявания в резултат на мръсния въздух, а всяка година икономиката губи над 2 млн. работни дни заради лечение на болести, свързани с повишените нива на фините прахови частици.

Те са проблем за цялата страна с изключение на Перник и Гълъбово, където превес има серният оксид.

Заради всичко това България е първата държава членка, осъдена за това нарушение. ЕК вече ни предупреди, че ако не успеем да изчистим въздуха, ще ни заведе втора процедура, която ще приключи с налагането на огромни финансови санкции.

Тази заплаха, както и стряскащата прогноза, че до 2030 г. ще сме с най-мръсния въздух в ЕС, накара Министерството на околната среда и водите спешно да подготви мерки за справяне с проблема.

За съжаление в тях липсват основните,

които според експерти ще решат проблема - ежедневното миене с препарат на улиците, като това е подплатено с достатъчно средства за общините и спирането на вноса на стари автомобили, които не отговарят на екостандартите.

Успокоително донякъде е, че в София планират да увеличат честотата на миенето на уличната мрежа с включване на вътрешнокварталните улици. Със застраховката, че това зависи от атмосферните условия.

Столичната община планира да увеличи честотата на миенето на уличната мрежа.
Столичната община планира да увеличи честотата на миенето на уличната мрежа.

От общината твърдят пред "168 часа", че досега са мити 82 215 дка, а плановете са те да нараснат с още 22 хил. дка.

Проблемът е, че все още не е ясно каква ще е честотата на самото миене, защото именно това е проблемът сега.

Практиката показва, че когато критерият е площ, това не води до особен резултат. Всички софиянци знаят как фирмите по почистването

излизат да мият предимно когато вали

или предстои да завали. В Европа този проблем е решен с ежедневно обливане на улиците със специални препарати.

Друга позитивна мярка е, че ще се повиши механизираното метене на улици, като се използва нова техника, която образува минимални количества неорганизирани прахови емисии.

Идеята е това да е за сметка на дейността "ръчно метене", от което никога не е имало особен ефект освен повишаване на заетостта.

Втората основна мярка, която липсва в програмата на МОСВ и която можеше да реши проблема, е спирането на вноса на димящи коли. Вместо това се отива на варианта 60 мобилни екипа на КАТ да мерят газовете от автомобилите. За всички е ясно как ще приключват тези проверки -

с 20 лева за почерпка

За да елиминират субективната преценка и възможността някой да преценява, страните в ЕС директно обявиха програми как на дизелите поетапно ще им се забранява влизането в големите градове и движението в съответните държави.

"У нас ще глобят някой и друг от хилядите каращи без катализатори, ще отчетат огромното старание на общината и органите на КАТ. А по същество нито едните, нито другите се интересуват от проблема", коментира пред "168 часа" бившият екоминистър Евдокия Манева.

Освен тези мерки в началото на септември Столичната община създаде мобилни екипи, които да измерват нивата на замърсяване на въздуха от автомобилите. Замерванията се правят на 4 локации, а инициативата е за цяла Европа.

Според специалисти са избрани точки в участъци с голям трафик. Пътното платно тряба да има положителен наклон и да не е много широко, така че колата да се изкачва и да дава газ, без да се задминава с друг автомобил. По този начин измервателните съоръжения могат да отчетат отделяната емисия на стотина коли на час.

Инструментът за отчитане представлява кутия с инфрачервени и ултравиолетови лъчи,които улавят емисиите и скоростта на преминаващия автомобил.

Освен това се снима и номерът на всяко превозно средство, а след това данните се пращат в КАТ. Те връщат информация за модела на автомобила, обема на двигателя, какво гориво ползва и на колко години е. Така могат да анализират дали има регистрирани вредни емисии и точно кои коли са извън нормите.

Водачите ще получават писмо, което съдържа цялата информация.

Те обаче няма да подлежат на санкции,

а идеята на информирането им е да решат дали да си сменят автомобила, ако той излъчва вредни емисии. Интересно кой ще се трогне от подобна констатация?

"Само с измерване няма как да стане. Трябва да има някакви санкции и стимули", категоричен бе пред "168 часа" Ивайло Хлебаров от екологично сдружение "За Земята".

Шофьорите на свой ред също могат да се информират за вредните газове на автомобила си чрез табло, поставено малко след мобилната лаборатория, което съдържа три емотикона и чрез тях водачът разбира дали емисиите на колата му са високи, средни или ниски.

Специалистите са убедени, че мярката по никакъв начин няма да подобри въздуха. "Всичко може да стане много лесно с едно незабавно спиране вноса на стари автомобили, които не отговарят на екологичните изисквания и евростандартите - смята Манева. - Няма никакви европейски пречки за това. България

трябва да се откаже да бъде гробището

за стари автомобили на ЕС в интерес на група безскрупулни гешефтари. Механизмът на вноса им е известен, просто трябва да бъде прекратен."

Според нея трябва да се прекрати незабавно и организираното сваляне или кражба на катализатори с цел извличане на ценни метали. Като за целта е необходим стриктен и безкомпромисен контрол на сервизите.

От МОСВ също констатираха пред "168 часа", че

страната продължава да не изпълнява нормите, но разчитат,

че със сегашната програма ще избегнем санкциите.

Тъй като според министерството транспортът е съществен източник на фини прахови частици, тепърва ще се засилва контролът над техническото състояние на автомобилите. Според МОСВ ще се сравняват вредните отработени газове от автомобила със съответния европейски стандарт и ще се следи дали притежават фабрични пречиствателни съоръжения по изпускателната система. Проблемът е, че ако това отново се остави на КАТ, всеки може да си представи как ще приключи.