Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Достатъчно ли е шофьорите, причинили смърт на пътя, да бъдат съдени строго, след като някои от тях въобще не стигат до затвора?

Този въпрос и зададоха стотици, след като стана ясно, че бургазлията Атанас Щерев, признат за виновен на три инстанции за блъснато момиче на зебра, тихомълком е напуснал страната и властите нямат представа къде се намира в момента.

64-годишният Щерев е известен бизнесмен, към момента на инцидента успешно управлява общинското дружество "Бургасинвест", което изпълнява строителни проекти у нас и в чужбина.От края на миналата година

той е с влязла

в сила присъда

- 3 години лишаване от свобода, които трябва да изтърпи в затворническо общежитие. Три инстанции са категорични - бизнесменът е блъснал на зебра 18-годишната Антоанета Димитрова. Когато прокуратурата обаче стартира процедурата по изтърпяване на наказанието, се оказва, че няма кого да вкара в затвора.

Как се стига дотук?

На 5 януари 2014 г. Атанас Щерев е зад волана на служебния си форд. Той шофира по бул. "Димитър Димов" към бургаския жк "Зорница". Малко след 18,30 ч. 18-годишната възпитаничка на търговската гимназия Антоанета Димитрова пресича булеварда на зебрата близо до бл. 37, когато

фордът на

бизнесмена я помита

При падането Ани удря главата си в асфалта и получава тежка черепно-мозъчна травма. Лекарите се борят за живота й, но момичето така и не излиза от комата - издъхва на 10 януари.

Досъдебното производство първоначално е образувано срещу "неизвестен извършител" - това е рутинна практика при пътните инциденти, обикновено обвинение се повдига след извършване на задължителната в такива случаи автотехническа експертиза.

Семейството на абитуриентката обаче е крайно смутено от формулировката заради

разминаването между

правна и житейска логика Почернените родители се опасяват, че случаят ще се потули. Те намират подкрепа в сдружението "Безопасни улици от Валя", създадено от близките на загиналата на зебра 11-годишна Валентина Димитрова. Включват се в инициативи за по-строги наказания на шофьорите убийци, намират кураж да застанат пред камерите и разкрият опасенията си.

Междувременно става ясно, че веднага след инцидента, въпреки тежкото състояние на момичето, предприемачът е заминал за Германия в предварително планирана командировка.

Изготвянето на автотехническата експертиза пък се проточва повече от половин година и това засилва още повече подозренията на близките. Разследващите обясняват забавянето със сложността на фактическата обстановка и показанията на шофьора, който е категоричен, че Антоанета не е била на зебрата в момента на удара.

Обясняват ни удължаването на разследването с това, че все някой излиза в отпуск, но вече мина много време, на шофьора не е повдигнато и обвинение, сподели през май 2014 г. майката на Ани. Тогава родителите на загиналото момиче, баба й и по-голямата й сестра Станимира се присъединиха към

мълчаливия поход в

памет на 4-годишния Паоло,

премазан от джип в пешеходната зона на Стара Загора.

Всички дати, които би трябвало да ни носят радост, вече са тъжни за нас - балът, рожденият ден на сестра ми, споделя Станимира Димитрова.

Все пак през лятото на 2014 г. експертите се произнасят - фаталният удар е станал в района на зебрата, Щерев не е карал с превишена скорост, но не е намалил навреме, за да спре преди пешеходната пътека.

Предварителното производство върви към приключване, но при предявяването на доказателствата пред страните защитата на шофьора изненадващо вади нов свидетел. Искането за разпит на очевидец 10 месеца след катастрофата е нов трус за семейството на загиналото момиче. За нас беше неочаквано,

какъв очевидец толкова време след катастрофата, още по-смущаващо е, че бил бивш служител на Щерев, коментира тогава сестрата Станимира Димитрова. Междувременно разследването допусна и извършване на повторна, вече тройна автотехническа експертиза също по искане на защитата на Щерев.

В началото на 2015 г. вещите лица са готови със заключението.

Тройната автотехническа експертиза потвърди мястото на инцидента, тя е доста по-подробна от първата, коментира тогава адвокат Росен Кожухаров, който представлява Димитрови.

И второто предявяване на доказателствата обаче

не завършва с

обвинителен акт и насрочване на процес

Защитата прави допълнителни искания и през май 2015 г. е назначена нова експертиза, трета под ред, както и следствен експеримент.

Това обаче не води до съществени промени в обвинителната теза. Разследването приключва две години след инцидента и Щерев е предаден на съд.

Според обвинителния акт шофьорът е карал с 48 км/ч, което прокуратурата определя като несъобразена скорост, тъй като не е намалил и не е спрял преди зебрата. Прокуратурата е категорична, че

Ани е била на пешеходната пътека в момента на удара Това се потвърждава и от експертиза, извършена по гражданското дело срещу застрахователя, което е приключило с присъждане на обезщетение на семейството.

"Не съм убил Ани на пешеходната пътека, а на около 10 метра след нея. Движех се с не повече от 40-45 км/ч. Не съм разговарял по телефона и сам настоях да се вземе разпечатка на номера ми. Алкохол не употребявам, дрегерът отчете нула. Съжалявам не по-малко от близките й за загубата", коментира Щерев пред журналисти преди началото на процеса през февруари 2016 г.

Как точно успява да се измъкне Щерев от затвора - четете в хартиеното издание.