Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Олимпийският комитет на Апенините кани 16-годишни да карат в националния шампионат.

Ще се превърнат ли световните ралита и тази част от автомобилния спорт в копие на спортната гимнастика, в който полкове от тийнейджъри са превърнати в звезди от световна класа?

По всичко изглежда, че нещата отиват точно в тази посока, при това в механична дисциплина, в която освен чисто спортни качества се изисква и страхотен опит, за да се управлява кола на предела на възможностите на пилота и техниката.

Тенденцията обаче не е от тази година, нито от края на миналата седмица, когато Италианският олимпийски комитет (CONI) официално отвори вратите на националното първенство на страната по рали за участници на 16 години.

“Причината е, че като цяло този спорт силно застарява и гимнастиката показа, че изградените от ранна възраст състезатели имат по-дълъг спортен живот и повече шансове, за да постигнат най-високи спортни постижения”, категорично обяснява причината на CONI италианският журналист Сандро Алиеви. Така италианското първенство тази година ще се окаже истинската обетована земя за младежи, които в родината си имат регулаторни ограничения, за да практикуват ралитата.

На Апенините са провокирани от факта, че в скандинавските страни нито един пилот, който не е навършил годините за шофьорски лиценз (под 18 год.), не се допуска до състезания дори от национален мащаб. Залогът на италианците е точно на възможността хлапетата да се състезават по скоростните отсечки (затворени за обществен транспорт пътища), а между тях колата да бъде шофирана от навигаторите им, които задължително трябва да са над 18 години и да имат книжки.

Точно този модус бе сглобен за ралито от световния шампионат в Норвегия, когато тогавашният премиер Йенс Столтенберг, а сега генерален секрерар на НАТО, намери решението 16-годишният Ейвинд Бринилдсен да представя родината си.

“Защо се чудиш, че карам в рали “Албена”? Много е просто – каза ми преди 20 години финландският пилот Хари Рованпера в края на интервюто, което правих с него. – У нас нямаш право да участваш в състезание с автомобил 4х4, преди да си навършил 21 години. Е, трябва ли да чакам цели 3 сезона, за да започна от нулата, докато другите вече имат стотици километри?”

Хари Рованпера се появи в България, за да стартира в Албена с “Ланча Делта Интеграле”, а 19 години по-късно неговият син Кале вече е в листата на поканените от CONI тийнейджъри. И още –16-годишният финландец показа впечатляващи качества и спечелени три големи ралита (през 2016 г. стана и шампион на Латвия), за него “Пирели” са предвидили специална програма.

Да отбележим, че и в трите състезания Рованпера-младши е спечелил победите си с хитовия автомобил “Шкода Фабия R5”, смятан за най-добрата рали кола в момента.

Заедно с “Пежо-Италия”, която фирма предоставя на хлапето “Пежо 208 Т16 R5”, гуменият производител е планирал и 3-4 старта в големите европейски ралита извън Италия.

Алиеви дори се опасява, че пред шампионата на Италия (CIR) ще има истинска опашка от желаещи, след като до този момент заявените са повече от 20 от пет страни. Това първенство е смятано за едно от трите най-силни в Европа.

В момента освен Рованпера-младши, в извън родината си кара и 16-годишният син на бившия световен шампион Петер Солберг – Оскар. Вероятно той също ще бъде в списъка на CIR за 2017 г.