Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Незаключена входна стрелка по трасето е причина за мощния взрив на гарата в Хитрино, който отне живота на 7 души, рани 30 и изравни със земята 26 къщи. Това е записано в таен доклад на ДАНС за инцидента, научи “168 часа” от свои източници.

Това неизвестно до момента обстоятелство става причина за прекалено високата скорост на влака. Докладът на експертите от ДАНС е депозиран в секретното деловодство на Шуменския окръжен съд, уточниха източниците на вестника.

Има известно затъмнение в разследването на железопътната катастрофа в с. Хитрино на 10 декември миналата година. Все още не е установена конкретната причина за произшествието, алармираха запознати с работата на прокуратурата по мащабното разследване под ръководството на Националната следствена служба.

Сериозни експерти по жп инциденти били игнорирани от разследването “Втори месец няма яснота каква е основната линия на разследването. Нито в каква посока се работи. Това са подробности, известни само на самата прокуратура”, недоволстват нашите източници.

Те разкриха и друга подробност, която потвърждава тезата за затъмнение. Адвокатите на двамата обвиняеми за катастрофата – машинистите, са внесли в прокуратурата в Шумен “множество доказателствени искания за изправността на железопътната линия”.

Те питат дали е ремонтирана изобщо, откакто е построена през годините на Руско-турската война, и не е ли лошото й състояние причина за инцидента, лишил от живот толкова хора.

Защитниците не са получили от прокуратурите в Шумен и Русе отговор дали са уважени техните искания, нито информация дали са отхвърлени.

А законът изисквал при последвал отказ разследващият орган, в случая прокуратурата, да изложи мотиви.

“Това не се случи, обидно е”, сподели известен юрист от Шумен пред “168 часа”. Според него не било редно, че никой досега не се вслушал във версията за инцидента, посочена от топследователя по транспортни произшествия Георги Илиев.

Той смята, че причината за катастрофата на гара Хитрино е в това, че линията е строена много отдавна. И никой нямал представа дали изобщо през годините са полагани някакви грижи за релсовия път.

В свое разследване, позовавайки се на експерти, “168 часа” също посочи като генерален проблем опасно занемарената железопътна линия. От клипове, заснети през годините в района на гарата, ясно се вижда как вагоните подскачат, когато преминават през населеното място. Това според експерти означавало, че релсовият път е прекалено твърд и не обира вибрациите. Строен е през миналия век. Не отговаря на изискванията за еластичност, написа веднага след зловещата катастрофа “168 часа”, визирайки мнение на експерти, работили дълги години в БДЖ.

Друг източник на вестника, запознат с хода на разследването, беше повече от категоричен - в проверката не трябва да се ангажират специалисти от БДЖ.

Включването им би означавало, че бившето предприятие само ще разследва себе си.

“Заключенията няма да бъдат обективни”, твърди нашият информатор. По думите му ангажирането на железничари било притеснително, тъй като можело да бъде прикрита важна информация относно състоянието на релсовия път.

“Версията, че най-вероятно превишената скорост, с която влакът е навлязъл в населеното място, би могла да бъде една от причините. Но не и самостоятелна” твърдят запознати.

“168 часа” потърси наблюдаващия прокурор по делото за катастрофата Маргарита Георгиева от Окръжна прокуратура Шумен.

Тя е и временно изпълняваща длъжността “окръжен прокурор”. Георгиева не отговори на въпроси на вестника как ще коментира обвиненията за затъмнение в разследването и липса на яснота по какви версии се работи. Както и дали ще бъдат повдигнати нови обвинения освен на двамата машинисти.

Според държавното обвинение влакът е навлязъл в гарата с превишена скорост 78 км в час, при разрешени 40 км. Пожаро-техническа експертиза е показала, че в резултат на високата скорост едната цистерна се е херметизирала. Започва да изтича пропилен, който се разпространил във въздуха. А запалена печка в ниската част на селото на ул. „Панайот Волов” благоприятствала избухването на много мощен взрив и впоследствие на пожар в огромен периметър.

Досега по делото са събрани 20 тома с доказателства. Разследването се води под надзора на Националната следствена служба.

Ако главният машинист Димитър Михнев и помощникът му Радослав Петков бъдат признати за виновни, ги очаква затвор от 5 до 15 години за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице и имуществени вреди.

Тези дни Апелативният съд във Варна - ВАС, отхвърли определението на Шуменския окръжен съд за постоянен арест на главния машинист.

За какво са категорични апелативните съдии, отхвърлено ли е искането за постоянно задържане и какво смята по темата говорителката на главния прокурор Румяна Арнаудова, четете в хартиения брой на изданието.