Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Режисьор възропта срещу разгромителна оценка на свой спектакъл и предизвика критика на дуел "с юмруци, нокти, зъб... С каквито искате оръжия" - подкани Недялко Делчев.
Представлението "Генерална репетиция за самоубийство"от Душан Ковачевич провокира проф. Георги Каприев да изкаже впечатленията си. Философът публикува критиката във в. "Култура", която разгневи дотолкова режисьора, че той - обиден от коментара, ще си търси правата и в съда.
"Опитвам се да разбера, че човек може крайно
да не хареса нещо,

но това не означава, че трябва да унижи хората по този начин.
Затова смятам, че трябва да заведа дело срещу г-н Каприев и най-вече заради моите колеги, определени от него като хора, които "и да искат, не могат", т.е. те априори не е трябвало да получават диплома и да се занимават с това изкуство.
И двамата са канени от много режисьори в други театри. Така че, когато се прекрачи границата, е добре човек да си даде сметка и да бъде спрян по някакъв начин", казва Недялко Делчев.
"168 часа" се свърза и с проф. Каприев, който категорично отказа да коментира последствията от неговата статия и културния скандал, който се заформи.
Но заяви, че е готов да се изправи срещу режисьора пред Темида.
"С удоволствие бих го видял в съда. Както се вижда от поканата за дуел, ме заплашва с физическо насилие. Нека да ме съди и да видим дали той няма да бъде осъденият", каза философът.
Досега никога не е имало подобна реакция към него заради критика. - "Все пак отдавна излязохме от пещерата", пошегува се иронично професорът.
Отстоява позицията си както срещу буквализма, така и с не по-малко интригуващи епитети срещу неестествеността в театъра.
"Залагаш безалтернативно на буфонадата
Безмилостно захвърляш сериозността и вътрешната мотивация, докарвайки действието до елементарна клоунада с раздаване на плесници и падане по дупе.
Тя безотказно весели публиката в нейната безмозъчна част. Същественото обаче е оперативното отстраняване на драматизма, пълното изрязване на екзистенциалните дълбочини, парализирането на смисловия гръбнак на текста.
Постига се чрез кълчене, кривене и блещене, чрез тотална неестественост" - пише проф. Капирев във в. "Култура" за спектакъла, поставен в театър "София".
Но режисьорът съвсем не приема критиката като естествен израз на мнение. Чисто емоционално публикацията във вестника му се отразила изключително зле.
"Когато човек смята, че е несправедливо обвинен в грехове, които не е извършил, и то във форма, която индиректно го подтиква да се самоубие, как да му се отрази?
Според критиката оттук нататък нямам място в българския театър. Бях бесен, не можех да спя няколко нощи. Изтормозих близките си. Цялото ми семесйтво се занимава с тази статия", споделя Делчев.
Не получава за първи път негативна критика. Дори смята, че е полезно за българския театър.
"За съжаление през последните години по-скоро жълтата преса упражнява някаква форма на реклама
и коректив, и то не най-добрият

Така че сериозната театрална критика, тази, която трябва да присъства на страниците на специализираните издания, не влияе кой знае колко на броя зрители, отношението към постановката, артистите и режисьора.
Но проблемът е, че въпросната статия е прочетена от голям процент професионалисти в това изкуство. Малко или много се счита, че пресата за култура е законодателят в определени среди на хора, занимаващи се с изкуство. Това определя мнението им за човека и затова какво ще се случи с него в следващите няколко години",
изразява притесненията си обиденият.
В случая му се налага да се впусне първо в словесен дуел, за който все още се надява да се осъществи някой ден.
"Този текст надскочи границите на критиката. Затова съм изразил мнение с този по-категоричен начин. Дуелът може да бъде от замеряне с пасти до боксов мач, или канадска борба.
Един колега каза: "Защо не го направите с пейнтбол? Може да продадете билети, чиито средства да отидат за благотворителна цел примерно." Новото поколение вижда в това забавата и шоуто", предлага и алтернативен вариант Недялко Делчев.