Васил Панайотов, победител в конкурса на Сиела:
Васил Панайотов е писател и журналист, избягал отдавна от робството на чиновническия труд, лишен от въображение и свобода. Не намира за задължителна идеята да гради кариера на счетоводител и предпочита да бъде зависим единствено от себе си.
На 36 години продължава да държи да развива не само ума, но и тялото си, бил е в националния отбор по плуване преди години, а понастоящем обича да разпуска на боксовия ринг.
"Платон е биел наред всички в Академията, Хемингуей се е преструвал на боксьор, Буковски има боксьор на гроба. Мисля, че мога да ги бия и тримата", шегува се Васил.
За шест часа и половина стига с колело до Стара Загора, а в понеделнишките сутрини предпочита да гледа как хората бързат за работа.
Има всякакви татуси по тялото, а един от тях е поема на Буковски.
За себе си като писател Васил казва с няколко думи, че е разказвач и в никакъв случай не се смята за анализатор, поучител и проповедник. Той се класира втори след Деница Дилова в анонимния конкурс на издателство "Сиела", като впечатли журито със своя роман "Отчужден", наложил се над 400 други ръкописа. Панайотов не може да резюмира с няколко думи произведението си и не смята за необходимо, защото за него историята, втъкана в страниците, е най-маловажното.
- Василе, разкажи ми повече за твоя роман "Отчужден", с който спечели първия анонимен конкурс на издателство "Сиела"?
- Написах романа преди около две години, когато напуснах уютното си инертно гнезденце в един холдинг, с твърдото решение
да започна да случвам
живота си,
а не той да ме случва мен. Бях на 33 години. Очевидно и толкова ми е отнело да го напиша. Но нищо не мога да ти кажа за него.
Няма как да се резюмира един роман. Мога да ти разкажа историята, но това е най-маловажното. На добра история разчитат лошите филми. За добрите писатели няма лоши истории.
- С какво твоя ръкопис грабна журито след "Непорочна практика" на Деница Дилова и пред 10-те романа, достигнали до финала?
- Явно не го е впечатлило достатъчно, след като е предпочетено след нечие друго, но целта на непрофесионалните писатели, т.е. писателите, които не са занаятчии, е публикация, а не пари, така че аз съм доволен от постигнатото.
Не знам какво е било общото ниво на изпратените текстове, но се лаская да мисля, че е било високо и наградените два не са избрани като най-добри само защото другите са били твърде лоши.
- Откога се занимаваш с писане? Имаш ли и други неиздавани романи или творчески проекти, по които в момента работиш?
- Първата ми книга излезе през първите дни на 2000 г., след като стана ясно, че светът очевидно няма да свърши тогава.
Беше готова и по-рано, но издателите не искаха да рискуват. Оказа се, че дори и да беше свършил животът на земята, загубата нямаше да е голяма, поне за литературните кръгове.
- Кои са темите от деня, които те вълнуват най-вече и смяташ, че трябва да бъдат засягани в литературата и публицистиката?
- Предпочитам темите от нощта. Темите от деня не ме вълнуват. Те са приоритет на публицистиката, която също не ми е интересна. Аз съм писател разказвач, не анализатор, поучител и проповедник.
Всичко, което ми трябва, е една история
и малко тъга
Всеки, който пише по темите от днешния ден, рискува да не бъде четен в утрешния.
- Какво все пак те дразни в заобикалящата ни действителност?
- Консумирането без дъно и насладата без таван. Масовият стремеж към кухи деградивни удоволствия. Епикурейците на днешния ден, от чието всяко отверстие стърчи по едно дилдо. Които усвояват живота предимно през устата и през гъза. Почитателите на ракията и салатата, юзърите на бирата и мезетата, менторите на боба, леба и га еба, мисионерите на масите и стомасите, суперразбирачите от жени и коли, феновете на футбола, консуматорите, които гледат реклами по телевизията, вълнуват се от промоции и ходят на мол. И
бягат от всяко физическо усилие, всяко душевно страдание и всеки мисловен напън
С румени бузи, нежни ръце и с тела, меки на пипане и на удар.
- Освен че пишеш за няколко списания, в момента с какво друго заработваш насъщния?
- Налага се да работя и друго. Да се издържаш от писане, означава изискано да гладуваш. Но писането не е и не трябва да бъде работа. Всяка работа търси да максимизира печалбата си, а тя от своя страна - да максимизира вкуса, оборота, тиража. Добрият писател, въобще добрият артист никога не трябва да мисли за пари, за да не прави компромис с творчеството си заради тях.
На повечето обаче им се налага. Поне до един момент. Пикасо често е рисувал безсмислици, който е продавал на свирепи цени, само за да се подиграе на вкуса на тези, заради които някога е рисувал залези.
Цялото интервю четете в печатното издание на в. "168 часа"
Най-четени
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Тодор Живков показва на Фидел Кастро най-старото тайно скривалище у нас
Подозират, че Първия си е имал и частен бункер заради банята с паркет Бункер, намиращ се под двореца в Кричим, е най-старото скривалище у нас. Под емблематичната постройки е изградено убежище за
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Галерия “Спасители на плажа” се завръща 25 години след края си
Продължението е поверено на шоурънъра Лара Олсен, а изпълнителни продуценти сa отново създателите му Бърк, Шварц и Бонан Актьорският състав все още се пази в тайна "Дръзки герои