Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

След породения скандал за авторските права на едни от най-емблематичните български анимации "168 часа" публикува гледните точки на обидените близки на Доньо Донев (Живка) и Тодор Динов (Жана).
Авторките на филма "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" поискаха право на отговор. Вестникът им предостави тази възможност, като изпрати въпроси на Мина Милева и Весела Казакова.
Отговор на въпросите така и не получихме.
Серията от недоволство, която предизвика "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС", обаче не спира дотук. Обиден и разочарован е и аниматорът Велислав Казаков, който участва във филма.
Той споделя единствено пред "168 часа" как са му представили първоначално идеята, защо отношенията между Антоний Траянов и Мина и Весела са били изострени в края на снимките, защо Тони не би се съгласил този филм да излезе, ако беше жив, и какво мисли семейството му за светлината, в която е представен.

 

- Как се зароди идеята да участвате във филма "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС"?
- Бях на фестивала "Златен кукер", където се запознах с Мина Милева и Весела Казакова. Казаха, че искат да ме снимат за филм за Тони Траянов и много се зарадвах, че са се сетили. С най-голямо удоволствие снимахме и си говорехме, но доста от тези неща не са показани.
- Как ви беше представена идеята?
- Казаха, че ще правят филм за Тони, неговата работа и анимацията. Мислехме, че това ще бъде.
- А в действителност какво се оказа?
- Преди 3 седмици гледах филма, може би последен от всички. Бях много неприятно изненадан и възмутен. Още в самото начало, когато излезе заглавието, се стреснах. Попитах авторките: "От къде на къде се говори за ДС? Какви са тези неща?" Никога не беше ставало дума за това. Те казаха, както обясняват навсякъде, че сложили заглавието, за да било по-интересно. Някой в Англия им казал, че без интрига с Държавна сигурност или КГБ никой нямало да гледа този филм.
- Значи са го направили за сензация.
- Така излиза. Тези интриги и драми, които се опитаха да покажат, изобщо не са верни. Това е манипулативен филм, който съвсем не работи в полза на Тони Траянов.
Всички изглеждаме като манипулирани глупаци
Самият Тони е настоявал да няма политически акценти във филма, въпреки че той подмята разни неща, но това беше неговият стил на разговор. Хората, които го познават, не ги вземат на сериозно тези приказки. Отначало си помислих, че авторките са вярвали наивно на думите на Тони, но след като видях как е направен филмът, си мисля, че те са манипулирали и него, за да извъртят всичко от този ъгъл.
- А самият монтаж на кадрите струва ли ви се манипулативен?
- Кадрите са монтирани абсолютно тенденциозно. Спомням си, че говорих 50 пъти повече за работата ни като аниматори, за конкретни случаи и филми, които са любопитни и интересни. А те през цялото време насочваха разговора за Тони и Доньо Донев. Отначало не забелязах някакъв проблем, защото не може да се говори за Тони, без да се споменава Доньо. После се оказа, че само разговорите за Доньо са останали във филма. Всичко, което беше далеч по-интересно и за професията, и за самия Тони, не е намерено място. Определено е манипулативно направен. И държа да подчертая, че


почти нищо в този филм
не е вярно


Наскоро им писах на Мина и Весела, а те много наивно ме питаха какво не ми харесвало и кое не е истина. Ако махнем лъжите, ще остане само Тони как работи с любов. Но пък това не било интересно за публиката според тях.
- Роднините на Доньо Донев и Тодор Динов са обидени от филма и ще си търсят правата по съдебен път.
- Разбира се, че ще бъдат обидени, както и аз. И Доньо, и Тони ми бяха много близки приятели. Години наред сме работили заедно. Сега, когато ги няма, да се гаврят с паметта им и да се позорят имената им, е безумно. Всички изглеждаме като идиоти в този филм. Кадрите с Тодор Живков и всякакви началници се промъкват във филма като внушение. Дори да не се каже директно, младите зрители, които не знаят как са стояли нещата, го приемат като абсолютната истина. Абсолютно може да се влезе в положението на роднините на Доньо Донев и Тодор Динов. И аз съм възмутен.
- Чувствате ли се подведен от авторките?
- Наистина не съм очаквал такова нещо. Да се прави конфронтация между Доньо, Тони и всички останали, е безпочвено.


Измислените постановки
не правят Тони да
изглежда по-добре
- Какви са били истинските отношения между Доньо Донев, Тони Траянов и Тодор Динов?
- Вероятно е имало някакви конфликти, но навсякъде, където се съберат двама-трима души, се получава така. Не са били от такова естество, нито толкова големи, колкото се опитват да ги изкарат. Тодор Динов го познавам много добре като мой преподавател. Когато постъпих в студията, той вече не беше там и за съжаление не можах да го опозная по-добре в работна среда.
С Доньо и Тони сме работили заедно 15 години и си останахме приятели до последно. Двете активистки (Мина и Весела) се опитаха да кажат, че е имало война между режисьорите и аниматорите, но това е смешно. Всички работехме заедно.
Да не забравяме, че имаше режисьори, които не са били художници или аниматори, но Доньо Донев беше всичко това. Имаше малко сдърпвания, когато Тони напусна студиото. Искам да кажа, че той не беше уволнен от Доньо Донев, както се спекулира.
- Какво се случи в действителност?
- Историята започна покрай "Сънчо", за който също се говори много във филма, но не се споменава, че е правен в телевизията. Когато Тони правеше "Сънчо", работеше паралелно и по филм в студиото. Той хвърли цялото си време и усилия да реализира "Сънчо", а другият филм малко изостана. Спомням си, че имаше голяма паника, защото Тони не си е свършил работата навреме. Дори му се постави условието да зареже телевизията, за да довърши работата в студията, но Тони каза "не", скараха се и това беше цялата работа. Антоний Траянов никога не е бил репресиран. Това са пълни измишльотини.


Твърдението е обидно за самия Тони и семейството му


Отначало не исках да се обаждам на двете момичета, но всеки взе да се изказва, започнаха споровете, дискусиите. Най-много ме удивява, че критици, които са работили по това време, аплодират този филм и казват: "Да, така е било." Но не е вярно. Не исках да говоря досега, защото Радой Ралин беше казал навремето: "Не гони пръдльо, да не го направиш юнак." Тези момичета искат да предизвикат по-голям скандал, за да си направят рекламата. Нямам против това, но не и когато се твърди, че тези измишльотини са истина.
- Има доста разминавания и в идеите за отделните епизоди на "Тримата глупаци".
- Част от работата на аниматора е, ако има идея, да я реализира със съгласието на режисьора. Достатъчно време съм работил в екип с аниматори, даже и за глупаците работехме заедно, но кой кого е измислил си го знаем само ние между нас си.
- Чии са авторските права на тези филми в крайна сметка?
- Не мога да повярвам докъде стигна тази история. Няма спор за авторски права. Тони не е автор на глупаците, а аниматор сред още шестима, работили по тези филмчета.
- А как тогава толкова много рисунки са попаднали при него?
- Прибираше всички рисунки. Тони много обичаше да събира хубави кадри, които се правят трудно. Примерно сняг или цикъл на ходене. Тони ги съхраняваше, за да ги използва, когато се наложи. Имаше съвестта и грижата да прибере нещо, за което е хвърлен голям труд. Имаше къде да ги съхранява. Много е хубаво, че някои неща са останали, иначе отдавна щяха да са боклук. Когато се приключваше един филм, рисунките се изхвърляха. Нямаше огромни складове да си ги пазим за спомен. Тони ме беше помолил да му изпратя мои рисунки и много се зарадва, като ги получи.
- Докато се снимаше филмът, общувахте ли с Тони Траянов?
- Семействата ни са много близки. Непрекъснато си ходехме на гости, защото живеехме наблизо.
- Тони Траянов какво очакваше от филма? Говорили ли сте си за това?
- С него си говорихме 10 дни преди да почине. Тогава вече беше много зле. Каза, че му били показали някакъв материал. Попитах как го намира и той каза, че е окей.

Доколкото разбрах,
са му показали 56 минути монтиран материал
От семейството му ми казаха, че много малко от показаното е влязло във филма. Тони не е видял реално филма. Никога нямаше да се съгласи да излезе в този вариант. И мисля, че не е случайно, че филмът се сглоби след смъртта му.
Също знам от Тони, че когато режисьорите (Мина и Весела) са натиснали да има политически завой на филма, са се обтегнали отношенията между тях. Дори са престанали да се виждат и да снимат за доста дълго време.


Малко преди да се появя,
са се посмекчили нещата


- Семейството на Антоний как приема филма?
- Поддържам връзка с жена му и сина му. И те са много обидени от филма, защото "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" не представя истината. Антоний никога не е бил жертва на политическата чудовищна система. Не са го репресирали, защото е завършил Френския колеж, тъй като това е невярно твърдение.
- Мина Милева и Весела Казакова твърдят, че те не са казвали директно, че Доньо Донев не е автор на "Тримата глупаци". Според вас има ли внушение?
- Има индиректно внушение. Отзвукът беше точно такъв. Никой не отрича заслугите на Тони за "Умно село" и "Де факто". Но това, че Доньо без Тони не струва, е абсолютно невярно. Този, който го твърди, е или глупав, или не иска да мисли. Всички останали филми на Доньо, в които Тони не участва, не са на по-различно ниво. Не е вярно и че не са му давали да прави филми, той има много продукти като режисьор. А относно това, че Доньо Донев е бил агент на ДС - абсолютно не вярвам в това. Не е доказано. Освен нещата, които се писаха навремето по вестниците, бяха смешни глупости. Мъчно ми е, че Доньо си отиде огорчен от този свят. Никой не го изслуша, когато казваше, че не е така. Изкараха тези неща, за да му попречат да стане депутат. Когато директно го попитах дали е вярно, той ме погледна с проницателния си поглед и каза, че това не е вярно. Много добре го познавам и знам кога не казва истината - тогава не ме излъга. Когато нещо не е доказано категорично, е грехота да се говори така.