Банките печелят по 2,37 млн. дневно от допълнителни такси
Дата: 25.11.2011; рубрика: Банки; автор: Иван Бутовски
В кризата банките реализират сериозни приходи от допълнителни такси. Много често клиентите на кредитните институции са принудени да плащат солидни суми за елементарни услуги, разходите за които са многократно по-ниски, оплакват се граждани пред “168 часа”.
Най-фрапиращ е случаят с предсрочното погасяване на кредитите. Тогава клиентът, който е успял да събере някаква сума с надеждата, че така ще намали месечната си вноска, е принуден да търпи всякакви измислени условия. На всичкото отгоре много често за тези плащания не се издава и документ на платеца.
“Поисках да внеса предсрочно сума по потребителския си кредит в ДСК. На гишето ми обясниха, че трябва да подам молба със свободен текст. Какво беше моето учудване, когато се оказа, че
за да я подам,
 трябва да платя
 такса от 50 лева
За да изкарам тази сума, трябва да работя два дни, а срещу нея не получавам нищо”, разказва потърпевш пред “168 часа”.
“На всичкото отгоре срещу тези пари не ми дадоха дори нов погасителен план, а ме уведомиха, че ще влезе в сила и ще го получа чак след два месеца, защото тогава изтичал периодът на падежа.
ПЕЧАЛБА: Таксите за различни услуги формират сериозна част от приходите на банките. СНИМКА: АНДРЕЙ МИХАЙЛОВ
Това е недопустимо отношение към коректен клиент”, оплаква се гражданинът.
Въпреки отправените им въпроси, до редакционното приключване на броя не получихме отговор от Банка ДСК каква е практиката им при предсрочно погасяване на потребителски кредит.
Друг сериозен допълнителен приход за банките е таксата за разглеждане на документи. Банките дотолкова са завишили изискванията си към кредитоискателите, че със сигурност отхвърлят огромната част от исканията. Това обаче не им пречи да искат такса за разглеждане на документи, която се заплаща независимо от това дали сте одобрен или не. Друг е въпросът, че на един кредитен инспектор най-вероятно би му отнело 5 минути след кратко събеседване да ви каже дали изобщо има смисъл да кандидатствате.
“Първоначално ми взеха 70 лева такса за разглеждане на документите и след като ме одобриха, ми казаха да платя още 100 лева, без да уточнят за какво е тази сума", споделя кредитополучател от близката до ДПС Демирбанк.
“Когато разбрах, че е могло да получа и малко по-голям кредит, веднага ги помолих да увеличат парите. Съгласиха се с удоволствие, но казаха, че трябва да внеса наново таксите, като за нов кредит", обяснява потърпевшият.
"Таксата при приемане на документи за потребителски кредит е 70 лева и е малко по-висока от тази, която събират на други места. За сметка на това, когато е одобрен, клиентът плаща по-малка такса за управление - между 1 и 1,5% от стойността на заема", поясниха в тази връзка от Търговска банка Д, както вече се нарича официално Демирбанк.
Нарастване на приходите на кредитните институции от такси сочат и данните на БНБ. Изчисленията показват, че средно по 2,37 млн. лв. дневно плащаме на банките в страната за такси и комисиони по техните услуги. Така
за първите 9 месеца
 на 2011 г. общата платена сума достига 647 млн. лв.
спрямо 621 млн. лв. за сравнимия период година по-рано. Най-голям ръст на таксите отчитат от Първа инвестиционна банка - с 12,1 млн. лв. за година, следвана от УниКредит Булбанк и Райфайзенбанк.
С над 1 млн. лв. растат постъпленията по това перо и на други осем банки - Токудабанк, Алианцбанк, СИБанк, МКБ Юнионбанк, SG Експресбанк, Банка “Пиреос”, Централната кооперативна банка и Корпоративната търговска банка. Спад бележат приходите от такси и комисиони на едва седем от банките в страната. От тях с над 1 млн. лв. е понижението при Обединена българска банка, Прокредит банк и Пощенска банка.
От небивало “дране” с банкови такси се оплакват и счетоводители.
“Досега за фирмите, които нямаха банкови сметки, платежните за осигуровки носехме в Инвестбанк, където таксата за платежно беше 1,80 лв. Отскоро имат промяна, естествено нагоре, цената вече е 2,50 лв. И още по-интересно -
спират да издават разписки за таксата 2,50 лв.,
а на самото платежно пишат с химикалка “2,50 лв. такса”. След продължителен спор, че това е незаконно, ни дадоха разписки, но на никой друг клиент не бе издаван такъв", разказват счетоводители.
“Възмутени тръгнахме да издирваме банка, където занапред да носим платежните за осигуровки. В СИБанк искат 3,50 лв. на платежно, а в УниКредит Булбанк - 6,00 лв. В Райфайзенбанк цената достига 8,00 лв., но поне издават разписки за таксите”, допълват счетоводителите.
Таксите и наказателните санкции при неизплащане в срок също не са любими теми при кандидатстване за кредит. По мнението на юристи логично е кредитната институция да прави всичко възможно да ви запази като свой клиент, и то за максимално дълъг период, но за предпочитане е това да става с лоялност и изгодни условия, а не с поставянето на капани, изисквания и наказания.

Няма коментари към тази статия.

Победата на нашия Лудогорец над румънския Стяуа погрешно се представя в медиите ни като чудо.Чак такова опиянение, чак такъв телешки възторг биха били уместни, ако бе победен някой футболен звяр - например Байерн. Те не се изливаха след стратегическата победа на България над Аржентина през 1994 г. или после над Русия, която ни прати на световното през 1998 г.Наистина сладкото на ...
168 Часа абонамент
ЕКСКЛУЗИВНО
Без възмездие
АНКЕТА